13 augusti 2018

4 SNABBA Fanny Axén/Global Brand Leader på 180 South Group

När managementet 180 South öppnar kontor i Los Angeles blir Fanny Axén deras Global Brand Division Leader.  Hon kommer närmast från rollen som project manager inom företaget och har en lång historia som stylist, PR- och A&R-manager bakom sig, med samarbeten som innefattar Mohombi, Ryan Leslie och Ro James.

Alla är inte bekanta med 180 South Group, kan du berätta lite kort om bolaget?

– 180 south är en kreativ managementagentur som representerar världens största varumärken och kändisar. De jobbar bland annat med Rihanna, Will Smith , Katy Perry, Apple, Louis Vuitton och Prada. Det är väldigt svårt att förklara kort vad exakt de gör då det är otroligt många olika projekt, men allt inom PR och Branding när det kommer till musik, artister, tv, film och mode. Det var exempelvis 180  som kopplade ihop Samsung med Katy Perry och Kylie Jenner med Daniel Wellington.

Vad blir din roll? 

– 180 south har tills nu varit baserade  i New York, men nu öppnas ett nytt kontor i Los Angeles och det är där jag kommer att vara. Min roll är Global Brand Division Leader på det nya kontoret och på en ny avdelning. Jag kommer att vara som en länk mellan Europa och USA och även jobba i olika roller med alla olika project som de har. Jag kommer alltid att rapportera till min chef som är CEO på bolaget.

Du verkar vara en ”self-made” person som genomdrivit en mängd projekt och samarbeten på egen hand och ibland på ren vilja. Kommer du att kunna fortsätta jobba självständigt på 180 south?

– Det kommer absolut att bli en mer bestämd roll nu eftersom min roll är Division Leader, men de tror otroligt mycket på mig och jag kommer fortfarande kunna vara rätt självständig i vissa delar.  Det är så mycket olika projekt från events, film, tv, musik, marknadsföring och branding så det kommer att bli jättespännande.

Du verkar oerhört målmedveten. Var ser du dig själv om fem år?

– Jag ser mig själv i L.A. där jag nu kommer att bo och där jag alltid vetat att jag skulle hamna. Jag kommer att ha byggt upp mitt namn och mitt varumärke som kvinnlig chef i branschen och jobba med allt jag alltid drömt om, vilket det här jobbet nu låter mig  göra. Ett av mina största och viktigaste mål är att kunna göra en förändring i världen genom att hjälpa människor som inte har det bra, framför allt barn.

Christel Valsinger