19 juni 2018

MANAGEMENT Buddys täcker två tidszoner samtidigt

Det svensk-amerikanska managementbolaget Buddys har skördat stora framgångar under våren som representanter för Smith & Thell, Sandro Cavazza och NOTD. Vi blev nyfikna på bakgrunden till samarbetet mellan Anders Johansson, från Albot & Albot, och hans amerikanska kollega Jon Allen.

Bland vårens framgångar märks en förstaplats i Norge, med Smith&Thell-skrivna Ignite (Alan Walker )och förstaplatsen på svenska singellistan med Sandro Cavazza som Estrad  i Mer för varandra (Norlie & KKV). Sandro Cavazza finns också med som sångare och en av låtskrivarna på Aviciis Without You, som åter legat högt på många listor under våren.

NOTD, som nominerades till årets Denniz Pop Awards, är dessutom en av Sveriges största internationella framgångar i år med närmare 70 miljoner streams på Spotify för låten I Wanna Know.

Det är en fin utveckling för Buddys, det gemensamma managementbolaget för Anders Johansson och Jon Allen, som startade för tre år sen.

Hur träffades ni två?

Jon:

– Jag kontaktade Smith & Thell på Facebook i början av 2015 efter att ha hört en låt som de skrev (Freak av Molly Sandén) som jag gillade. På den tiden hade de just börjat jobba med Anders, så de kopplade ihop mig med honom. Vi började prata lite på Skype och möttes slutligen personligen i Amsterdam hösten 2015. När vi väl träffades personligen klickade vi i att vi delade samma vision om vad artist management handlar om – att alltid göra vad som är bäst för artisten.

Anders:

– Ja, i början hade jag inga planer på att ta in en managementpartner för Smith & Thell, men efter de första telefonsamtalen och vårt första möte i Amsterdam var det ett slamdunk-samarbete. Nu är vi +tre år i ett perfekt partnerskap.

Vad är tanken bakom Buddys? 

Jon:

– Vi vill skapa en miljö där våra kunder – artister, producenter, låtskrivare – får verktyg, uppmärksamhet och möjligheter att uppnå sina mål och bli den bästa versionen av sig själva. Vi är stolta över att alltid göra det som är bäst för kundens karriär på lång sikt och vi planerar inte att ändra på det, även när vi växer.

Anders:

– Jon och jag kompletterar varandra perfekt. Jag har skivbolagsbakgrund, Jon har erfarenhet som agent. Och på en personlig nivå är vi en perfekt match. Både Jon och jag är mycket fokuserade på världen som konstnärens lekplats, det är inget lokalt längre. Och Buddys är ett perfekt förvaltningsföretag för det.

Fördelar och nackdelar med att bo i två olika länder?

Jon:

– Fördelarna är att vi har varsitt unikt perspektiv att dela och lära varandra eftersom våra marknader och kulturer är olika. Vi har två separata nätverk som nu har blivit ett stort. Vi kan täcka mer mark fysiskt inom vårt territorium och vara med våra kunder när de reser i närheten. Nackdel: även om vi video-skypear varje dag finns det inget som att vara tillsammans personligen.

Anders:

– Jag håller med. Självklart är det även effektivt att ha täckning 24h om dygnet men jag har märkt att både Jon och jag på något sätt har anpassat oss till en tidszon – mitt i Atlanten, haha.

Vad är ert stoltaste ögonblick såhär långt?

Jon:

– Det har varit många list- och streamingframgångar, men de riktigt stolta stunderna är när jag själv och Anders och alla våra kunder hänger ihop och har kul. Det påminner mig om att arbeta med bra människor, som alla är så begåvade, är viktigast.

Anders:

– Jag tycker att jag känner mig stoltast när vi skriver avtal med en ny klient, till exempel Sandro Cavazza, och klienten omedvetet känner att det finns en Buddysfilosofi och -metod som, antar jag, är vi.

NOTD har fått ett stort genombrott i år. När började ni jobba tillsammans och vad har varit er strategi för dem?

Jon:

– Vi började arbeta med NOTD i slutet av 2016. De är bara tonåringar, så vi ser till att ha tålamod och ett långsiktigt tillvägagångssätt i alla beslut som fattas kring deras projekt. Vi har också lärt oss att lita på deras vision, oavsett deras ålder. Deras nuvarande hit  I Wanna Know  har alltid varit deras egen favoritlåt och de slutade aldrig att pusha oss för att se till att den släpptes.

Anders:

– Att använda remixer som plattform för att bygga artister är inget nytt, men det är fortfarande otroligt effektivt om du är lika bra som NOTD.

Vad händer närmast för Buddys del?

Jon:

– Vi vill utöka vårt team, hitta rätt  partners och se till att alla våra nuvarande och framtida klinter får den uppmärksamhet de behöver för att vara det bästa de kan vara.

Anders:

– Vi växer MED talangen och lyckligtvis har vi haft  tre bra år hittills. Smith & Thell har haft fantastiska hits som låtskrivare och producenter och bygger en stark fanbase som band. NOTD handlar om att ta det till nästa nivå med fler låtar och turnérande. Sandro Cavazzahar natt en ny peak i sin karriär, idag är han nr 1, nr 8 och nr 54 på Spotify som artist och lårskrivare och det är bara en början.

Christel Valsinger