17 april 2018

JOHANSSON om Soundtrack Your Brand, Spotify, Qobuz mm

Även denna vecka tar Spotify upp en del utrymme i spalten. Men det finns andra streamingtjänster som hittat sina nischer, som t.ex. franska Qobuz och DJ-tjänsten Mixcloud, och svenska Soundtrack Your Brand.

Spotify har köpt upp Loudr, en rättighetstjänst som fokuserar på att hjälpa sina kunder att hitta korrekta rättighetshavare, samt leverera rätt mekaniska licenser och relationer till förlag. Plattformen samlar in data från förlag och sällskap och matchar det sedan med spåren som finns på digitala musiktjänster.

I ett uttalande skriver Spotify: ”Loudr will continue to provide services to its publishing and aggregator partners, while contributing to Spotify’s continued efforts towards a more transparent and efficient music publishing industry for songwriters and rights holders. What Loudr has built is more than just a smart and easy way for artists to obtain mechanical licenses; it’s true music industry innovation.”

Sedan tidigare äger Spotify Mediachain, en blockchain-lösning för att identifiera rättighetshavare och fördela intäkter, samt Sonalytic som liksom Shazaam kan identifiera låtar genom analys av ljudet. Sammantaget pekar uppköpen mot att Spotify är på gång att bygga upp en ny infrastruktur för licensiering och fördelning av intäkter.

Spotify-aktien har nu funnits för handel på NYSE i två veckor. De första två dagarna föll aktien en del, från 160 dollar till 136 dollar, för att sedan gå upp till 155 dollar den 10 april. Efter det har den gått ned något och stannade igår på ca 144 dollar. Senare i april väntas Spotify komma med uppdaterade siffror kring antalet prenumeranter. Daniel Ek kommer också framträda i samband med Recodes konferens i Kalifornien i slutet av maj.

Tillsammans med Hulu erbjuder Spotify nu ett film och musik-paket i USA för 12,99 USD per månad. Till en början gäller det nya paketet bara för befintliga Premium-prenumeranter hos Spotify, men under sommaren kommer det rullas ut för alla. Ett Hulu-abonnemang kostar vanligtvis 11,99 USD, och ett Spotify-abonnemang 9,99. Alex Norström från Spotify menar att det nya streamingpaketet har ett svårslaget pris:

– Hulu’s TV content is highly acclaimed, and with this exclusive Spotify offer we are bundling two top media platforms for an unbeatable price. This is just one example of how we can add value to our premium members day after day.

—–

Soundtrack Your Brand meddelar att man har ingått direktavtal med en stor mängd masterägare, förlag och rättighetsorganisationer runt om i världen. Kobalt, Warner/Chappel, Sony/ATV, BMG, ICE och APRA är några av de välkända namnen.

De nya direktavtalen med förlag och masterägare innebär en kompensationsmodell baserad på per ström utbetalning. Soundtrack Your Brand skriver i ett pressmeddelande: ”Until now, outdated technology has hampered the background music market for decades, making it impossible for providers to pay music-makers fairly.”

Relationen mellan Spotify och Soundtrack Your Brand finns fortfarande där, även om SYB numera i huvudsak använder sig av en helt egenutvecklad plattform. Spotify äger 15 procent i bolaget, och med kommande uppdateringar ska kunder kunna dra in spellistor från Spotify direkt till den egna klienten.

Till DI Digital säger VD Ola Sars:

– Vi har dubblat omsättningen tre år i rad och har intäkter på närmare en miljon dollar i månaden nu. Det kostar att bygga upp ett bolag som detta. Men vi har betydligt bättre bruttomarginaler än bolag som Spotify, Apple Music och Deezer, som säljer streamad musik till konsumenter.

Andreas Liffgarden, grundare och styrelseordförande, säger till MI att de nya avtalen är mycket positiva för rättighetshavare:

– Music matters! Rätt upphovsman får rätt betalt. Genom att vi har direktlicenser så direktrapporterar vi, precis som t.ex. Spotify, låt för låt. Det gör att betalningar hamnar på rätt ställe. Tidigare har musikindustrin använt s.k. kallade radioanalogier eller samplingar för att dela ut pengar. Det är väldigt orättvist eftersom t.ex. radioanalogin gynnar toppliste-artister medan vi jobbar med ett bredare musikutbud.

Vad innebär den stora katalogen i konkurrensen med andra aktörer på området?

– Vi har den största katalogen av alla aktörer. Vi kan därför hitta bättre musik åt våra kunder vilket gör att deras affärer går bättre. Våra största konkurrenter har kanske 2-3 miljoner låtar på hyllorna. Vi har 26 miljoner.

Några spännande uppdateringar på gång?

– ”Watch this space” är allt jag säger. Vi jobbade med licensiering i 18 månader och det är först när vi var klara som vi berättade för omvärlden. Show, don’t tell är lite vårt motto. Det är mycket godis som kokar i grytorna.

www.soundtrackyourbrand.com

—–

Qobuz, den franska streamingtjänsten som bl.a. fokuserar på hög ljudkvalitet, med 40 miljoner tracks i 24-bit och FLAC-streaming, siktar på en kommande börsintroduktion. Tjänsten befinner sig just nu i en tredje investeringsrunda och har tagit in Yann Miossec som ny CEO.

Miossec var innan detta chef för Warner Music i Frankrike under 12 år. Qobuz kommer lanseras i USA inom kort, och tjänsten finns än så länge inte tillgänglig i Sverige.

—–

Taylor Swift har släppt två exklusiva tracks för Spotify, som en del av serien Spotify Singles. En ny version av låten ”Delicate” samt en cover på Earth, Wind & Fire´s ”September” finns nu på tjänsten.

Fler artister verkar nu också börja utnyttja de klausuler i avtalen som gör det möjligt att hindra freemium-användare av tjänsten att lyssna på nya releaser. Senast ut är Jason Aldeans nya album ”Rearview Town”, som under två veckors tid endast finns tillgängligt för prenumeranter på Spotify Premium.

—–

Streamingtjänsten Mixcloud, inriktad mot DJ-mixar och radioshower har fått 100 miljoner kronor i nytt kapital från WndrCo, ett amerikanskt investeringsbolag som riktar in sig mot media och teknik. I samband med investeringen går Anthony Saleh (f.d. manager till bl.a. Nas och numera riskkapitalist) in i styrelsen. Pengarna ska användas till att expandera tjänsten globalt och de kommer utöka arbetsstyrkan på kontoren i London och New York.

www.mixcloud.com

—–

Crowdfunding-tjänsten PledgeMusic och PRS gör gemensam sak och startar en ny fond för nya artister, vid namn ”Emerging Artists Fund”. Artister kan skicka in ansökningar och deadline för den första omgången är 21 maj.

https://prsformusicfoundation.flexigrant.com

—–

Lästips: Fraud Detection Software Is Coming to the Music Industry — And It Will Change Everything

Daniel Johansson