9 april 2018

JOHANSSON om SoundCloud, Beatport, Apple Music, TrumpMaster Flex mm

Allt fokus låg på Spotify förra veckan. Samtidigt smyger Apple Music där bakom, och avslöjar en rejäl tillväxt under de senaste veckorna. Det och mer från Johansson.

Apple Music rapporterar att man har nått 40 miljoner betalande globalt. Det verkar som att det går snabbt just nu för Apple, för bara ett par veckor sedan på SXSW rapporterades 38 miljoner betalande, och i februari rapporterades 36 miljoner.

Det är bara 6 månader sedan som Apple rapporterade att man nått 30 miljoner. Just nu har tjänsten 8 miljoner ”prova på-kunder”.

En ny uppdatering av appen sätter musikvideos mer i centrum. Förutom att man uppgraderat innehåll och rekommendationer finns exklusivt innehåll, som t.ex. Stop Me From Falling med Kylie Minogue och Colors med Beck.

Med den nya uppdateringen går det t.ex. att göra spellistor i Apple Music för Apple TV, som då spelar upp musikvideorna istället för bara låtarna.

—–

Mona Fimreite, känd i Norden från Phonofile, har fått rollen som International Sales And Marketing Director for Europe på The Orchard, som ju köpte upp Phonofile förra året. Hon kommer att leda det gemensamma arbetet för de tio kontor som The Orchard har i Europa. Mona säger själv om den nya positionen:

– The Orchard leder arbetet kring digital distribution, med tjugo års erfarenhet av att hjälpa artister och labels. Jag ser fram emot min nya roll, där jag kommer fokusera på att skapa tjänster som ska göra det möjligt för kreatörer att nå sin fulla potential.

—–

AI-företaget Instrumental har fått motsvarande 34 miljoner kronor i nytt kapital. Baserat på plattformen TalentAI lyssnar Instrumental igenom 30 000 låtar varje dag för att hitta framtidens artister.

Plattformen trackar streamingtjänster, sociala medier, turnédata och annat för att hitta de artister som trendar, ungefär på samma sätt som Sodatone som nyligen köptes upp av Warner, och det svenska bolaget Amuse. Instrumental distribuerar dock ingen musik, som Amuse gör.

www.weareinstrumental.com

—–

Aggregatören Believe (f.d. Believe Digital) verkar vara ytterligare ett musikbolag som vill ta sig in på börsen. Med uppköpen av Tunecore och Naive har de vuxit och har numera 500 anställda med en omsättning på 4,2 miljarder kronor 2017, en dubblering av intäkterna sedan år 2015.

Målet är inställt på Euronext, en europeisk aktiebörs med säte i Paris och med verksamhet i Belgien, Frankrike, Nederländerna, Portugal och Storbritannien. Under 2017 gick det rykten om att Sony Music skulle vara intresserade av att köpa upp Believe, vilket skulle göra Sony till den absoluta dominanten för distribution av indie-labelars musik, eftersom man också äger The Orchard. Det köpet blev aldrig av, och Believe söker nu vägar för att få in kapital för att ytterligare kunna expandera.

—-

SoundCloud rapporterar att intäkterna för 2017 landade på över 100 miljoner dollar, vilket är mer än förväntat. Samtidigt har bolaget skurit kraftigt i kostnaderna genom uppsägningar av personal och nedstängningar av kontoren i London och San Fransisco. Tjänsten fokuserar nu på att sälja tjänster till artister och podcastare, snarare än att försöka konkurrera med Spotify, Apple Music etc.

Kerry Trainor, ny CEO för SoundCloud, efter att Alex Ljung slutade i höstas, säger till Financial Times att bolaget är i ett bättre ekonomiskt läge än på mycket länge och att betalningsviljan från kreatörer för plattformens tjänster ökar.

Tjänsten har för övrigt lagt till funktionen med schemalagda releaser. Användare av abonnemanget Pro Unlimited, kan ställa in datum och tid när en låt automatiskt ska publiceras.

—–

Beatport avslöjar att de är på gång med en ny premium streamingtjänst, specifikt inriktad mot DJ-s. Detta efter att man köpt upp Pulselocker, en tjänst som tidigare levererade samma lösning. Beatports CEO Robb McDaniels kommenterar:

– Beatport is committed to delivering the best tools to create a more seamless and interoperable user experience for our massive ecosystem of DJs, and Pulselocker accelerates our timeline to deliver just that type of product.

—–

TrumpMasterFlex använder sig av AI-plattformen Synthetic för att översätta Donald Trumps twittrande till låtar. Synthetic analyserar tweetsen och väljer sedan ut den låt som den anser passar bäst som soundtrack till det Donald Trump skrivit. Låten publiceras sedan på Twitter. I slutet av varje vecka sammanställs vilka låtar som AI-n valt ut till Trumps tweets.

Beskrivningen av TrumpMasterFlex: I’m an artificially intelligent DJ trained on extracting meaning, emotions & concepts from @realDonaldTrump. When he tweets, I retweet a song that matches best.

https://twitter.com/trumpmasterflex

—–

Pandora köper upp reklamföretaget Adswizz för motsvarande 1,2 miljarder kronor. Syftet är att göra Pandoras reklamfunktioner bättre. Eftersom Pandoras huvudsakliga intäktskälla just är reklam, ser Pandoras CEO Alexis van de Wyer köpet som viktigt:

– Since I joined Pandora six months ago, I have highlighted ad tech as a key area of investment for us. Today we took an important step to advance that priority and accelerate our product roadmap. With ours scale in audio advertising and Adswizz´s tech expertise, we will create the largest digital audio advertising ecosystem, better serving global publishers and advertisers, while improving Pandoras own monetization capabilities.

—–

Låten Despacito nådde för några dagar sedan mer än 5 miljarder visningar på Youtube, och är därmed på god väg att nå lika många visningar som det finns människor i världen. I skrivande stund finns det ca 7,613 miljarder levande människor. Den näst mest visade videon på Youtube är See You Again med Wiz Khalifa featuring Charlie Puth, som har 3,5 miljarder visningar.

—–

Podcasting-plattformen Audioboom har köpt upp ljudföretaget Triton Digital för motsvarande 1,5 miljarder kronor. Genom en nyemission har företaget också fått in 1,8 miljarder kronor i nytt kapital, pengar som ska användas till att försöka ta en ledande global position på podcasting-området.

—–

Högtalartillverkaren Sonos verkar ha det lite tufft. Försäljningen av smarta högtalare går inte som förväntat, samtidigt som Amazon, Apple och Google alltmer tar över marknaden. I ett försök att komma på rätt köl har Sonos signalerat att man vill försöka komma in på börsen, och man har också anställt ett antal personer med den sortens kompetenser.

Till skillnad mot vanliga traditionella högtalare är den nya generationens högtalare beroende av en kopplad tjänst/app som löpande uppdateras, för att andra appar ska kunna prata med dem. Så, vad händer om en tillverkare som t.ex. Sonos skulle gå i konkurs?

Inom några månader skulle högtalarna troligen inte längre kunna användas, eftersom mjukvaran inte uppdaterats. Spotify och andra tjänster skulle inte nå högtalarna, och de smarta högtalarna skulle stå som döda reliker.

De nya högtalarna är inte bara en produkt som man lätt kan plugga in någon annanstans, de är beroende av en ständigt uppdaterad specifik mjukvara. Jag har själv två Sonos-högtalare hemma, som jag är mycket nöjd med, men om Sonos dör så dör också högtalarna. Kvar finns bara att ta fram hacker-handböckerna från 1980-talet och go experimentell.

—–

Vi skrev för några månader sedan om debaclet kring Roy Orbisons hologram. Två olika ”tillverkare”, varav den ena var Orbisons egna söner, bråkade om vem som egentligen hade rätt till att göra konserter med den sedan många år döde artisten.

Nu kommer i alla fall den första konserten att genomföras, den 19 april på Hammersmith Apollo i London, tillsammans med sonen Alex Orbison och Royal Philharmonic Concert Orchestra. Alex säger:

– I always dreamed it would be someday possible to join my father live on stage at one of his concerts. To now have this opportunity is something I am very grateful for. And it will, without a doubt, be the very emotional performance.

—–

Det australiska insamlande sällskapet APRA AMCOS har gått ut med ett meddelande till streamingtjänster i landet, där de kräver att 25% av all musik som spelas på lokalt programmerade spellistor ska innehålla musik från Australien. Samma regel finns redan vad det gäller kommersiella radiostationer i landet.

—–

Lästips: Less Than 1% Of Artist Are Top Tier Earners On Spotify? So What?
Josh Collum beskriver ökningen de senaste åren av antalet artister som kan försörja sig på Spotify som fantastisk, och menar att procentsatsen är ointressant eftersom det är så otroligt mycket musik som laddas upp.

Daniel Johansson