16 oktober 2017

NYLIN D9-möte utan ”value gap”?

På onsdag samlar EU- och Handelsminister Ann Linde de ansvariga ministrarna för digitaliseringsfrågan i de nio mest digitaliserade EU-länderna, Digital 9-gruppen, till ett toppmöte i Stockholm. MI:s Lars Nylin läser mellan raderna att mötet inte tar upp det kanske mest centrala ämnet för musikindustrin i plattformssammanhanget, ”Value gap”.
”Value gap” är sedan något år den stora snackisen i fältet digitala intäkter för musikindustrin. Rakt på sak handlar det om att ersättningen från plattformar som YouTube är rent usel. I Sverige är rättighetshavarnas intäkter från vinylförsäljning exempelvis dubbelt så stor som den från nämnda streaminggigant. Det säger en del om hur snett utfallet blir när YouTube och andra amerikanska plattformar utnyttjar bland annat ”safe harbor” för att minimera sina kostnader för musik, en tungt bärande komponent i de gigantiska plattformarnas affärsidé.
Det är mycket möjligt att ”value gap” varit ett hett och ständigt närvarande ämne hos EU i höst. Men det tycks inte bli centralt på agendan när EU- och Handelsminister på onsdag Ann Linde samlar de ansvariga ministrarna för digitaliseringsfrågan i de nio mest digitaliserade EU-länderna till ett toppmöte i Stockholm. Så går det i alla fall att tolka saken när Ann Linde till tidningen Dagens Opinion nyligen summerade sina tankar inför mötet. Där understryks snarast att regler inte bör ändras. Linde säger:
– När det gäller plattformar argumenterar vissa svenska företag, till exempel Spotify, för att plattformarna hindrar konkurrens och för att många av plattformarna är dominerande och att vi måste diskutera det. Vi vet inte hur stort problemet är, men vi lyssnar. Å andra sidan vill vi att de här plattformarna ska utvecklas. Där kommer många innovationer och startupföretag. Så vi tycker inte man ska reglera det särskilt och sätta regler för plattformarna. Vi har en existerande lagstiftning för alla företag och de borde gälla även för digitala, medan man i länder som Frankrike och Italien anser att det behövs en EU-lagstiftning. Det tror vi skulle vara illa för utvecklingen, säger Linde.
Det är möjligt att jag helt feltolkar Linde, men för mig är signalen lite att det är bra som det är, att Google/YouTube inte ska behöva råka ut för några krångligheter.
Att ”Value gap” finns i ständigt fokus hos den svenska musikbranschen visar en snabb rundringning till företrädare. Ludvig Werner, VD på skivbolagens organisation Ifpi säger till MI:
– Value Gap är nog den enskilt viktigaste frågan för musikbranschens ekosystem på mycket länge. Att musikskapare och producenter inte fritt kan förhandla om den ersättning man skall få från några av världens största musiktjänster, YouTube med flera, är helt enkelt inte hållbart i längden. Som exempel kan nämnas att vinylförsäljningen genererar nästan dubbelt så mycket intäkter som Youtube i Sverige. Jag hoppas verkligen att våra politiker, som ofta med all rätt talar sig varma om den svenska musikens unika position i världen, nu hjälper oss att få rimligt betalt från alla de tjänster som bygger hela sin affärsidé på vår musik. Vi vill förstås att musiken skall finnas i alla dessa tjänster men då är det rimligt att först komma överens om ersättningen precis på samma sätt som gjordes med Spotify, Apple Music, Deezer, m.fl.
Stim:s VD Karsten Dyhrberg Nielsen fortsätter:

– Menar man allvar med att värna den svenska musikbranschen är det hög tid för lagstiftningen att komma ikapp den digitala utvecklingen. För att bygga en långsiktigt hållbar digital musikmarknad krävs också ett blomstrande musikliv. Musik har ett värde, men i dag är det tyvärr inte musikskaparna som får största delen av värdet. Istället går pengarna i alltför stor utsträckning till stora amerikanska plattformar.

Om ”Value gap” inte finns på agendan på onsdag behöver det självklart inte visa på ointresse. Det finns självklart åtskilligt annat att diskutera i detta galopperande fält.

Men det känns definitivt som hög tid att ansvariga politiker ger besked om man tycker att dagens situation är rimlig. Det handlar inte bara om intäkter utan också om synen på kreativa verk och människorna bakom dessa.

Lars Nylin