16 oktober 2017

JOHANSSON om Kobalt, Spotify, Auddly mm

Nya pengar till Kobalt, nya intäktssiffror från Spotify och nya funktioner i Auddly. Daniel Johansson ger er helt enkelt senaste nytt från det digitala fältet.

Kobalt Music har fått in ytterligare 113 miljoner kronor i riskkapital, bl.a. med Balderton Capital och MSD Capital som investerare, bolag som även tidigare gått in med pengar. Totalt har Kobalt tagit in 1,7 miljarder kronor i kapital sedan starten.

Willard Ahdritz, grundare och CEO på Kobalt, kommenterar den nya investeringen:

– The royalty collection business has been stuck in the dark ages, and artists often have to wait for months or years to get paid for use of their work – if they get paid at all. Kobalt is the only company to have created a full multi-rights content management system to fix this broken business model.

I samband med den nya investeringen går Bill Maris, grundare av Googles riskkapitalbolag Google Ventures, in i styrelsen för Kobalt. År 2015 gick Google Ventures och Michael Dell in i bolaget med 60 miljoner dollar.

—–

Under det första halvåret 2017 ökade intäkterna för Spotify med 40 procent jämfört med förra året, enligt uppgifter till investerare i bolaget. Samtidigt minskade förlusten med 10% jämfört med samma period 2016, kanske som ett resultat av lägre fördelningsnivåer till masterägare.

De totala intäkterna under halvåret uppgick till 2,2 miljarder dollar, och bolaget värderas till ca 16 miljarder dollar med totalt 150 miljoner användare varav 60 miljoner betalande. Sedan starten har Spotify tagit in 2,6 miljarder dollar i riskkapital.

—–

Auddly har lagt till två nya funktioner som ska underlätta för låtskrivare att pitcha sina låtar. Funktionen ”Playlist” underlättar för förlag att hämta in musik från låtskrivare, och man kan skapa spellistor och dela ut tidsbegränsade länkar till låtarna. Funktionen ”Share” i sin tur gör det möjligt för låtskrivare att dela med sig av sin musik på olika sätt.

Niclas Molinder, grundare och VD för Auddly, skrev för övrigt nyligen en liten gästpost på Hypebot: Metadata Explained And 7 Key Reasons Songwriters Should Manage It Themselves

—–

I en gemensam skrivelse från europeiska film- och musikproducenter, bioägare, distributörer, TV-kanaler, fotoföretag och företrädare för de högsta fotbollsligorna i EU, samlas alla aktörer kring betydelsen av ny lagstiftning för att hantera ”värdegapet”.

Alla aktörerna påverkas på olika sätt av att deras innehåll distribueras på sätt som gör att de inte får korrekt ekonomisk kompensation. Skrivelsen är ställd till Alex Voss, som är ansvarig för arbetet kring Digital Single Market i EU, och det är en rätt imponerande lista organisationer och aktörer som skrivit under.

Skrivelsen finns att läsa här.

—–

Den senaste i raden av musikpersonligheter som intervjuas i Musikbranschpodden är Örjan Strandberg, känd för de flesta i musikindustrin. Avsnittet fokuserar på musikrättigheter.

Bland de som tidigare intervjuats finns Anders Johansson, Eric Hasselqvist, Minna Fagerstedt, Elisabeth Widlund, Ellen Kvarby, Emil Rossling Larsson och ytterligare ett tjugotal personer. Musikbranschpodden har funnits i strax över ett år och skapas och drivs av DMG Education.

Avsnitten, som brukar ligga på ca 45 min vardera, finns på www.soundcloud.com/musikbranschpodden.

—–

Under den senaste tiden har det cirkulerat rykten kring Billboard som gör gällande att även Youtube skulle börja inkluderas i de olika topplistorna. Sedan tidigare har Billboard haft en helt separat topplista bara för Youtube-video (www.billboard.com/charts/youtube), men nu skulle Youtube även ingå i de traditionella topplistorna som t.ex. Hot 100.

Som en motvikt har ett antal branschaktörer i USA börjat agera för att musikindustrin själva ska ta fram officiella topplistor, ungefär som Official Charts Company i Storbritannien. Detta för att komma bort från beroendeställningen till Billboard.
Daniel Johansson