7 oktober 2017

NYTT JOBB Nikki Amini till Amuse

Nikki Amini. just nu aktuell i Idol-jury, Amini, har gjort klart med ett nytt uppdrag vid sidan om Idol. Den nya titeln är Head of Global Marketing på Amuse, tjänsten som kallar sig för världens första mobila skivbolag.

Nikki Amini, tidigare bland annat International Marketing Manager på Universal Music Group, säger i ett pressmeddelande om den nya rollen.

”Det känns otroligt kul och inspirerande att få bli en del av det här teamet. Jag har varit i musikbranschen i många år och Amuse är den typen av start-up som jag tror har potential att förändra hela industrin från grunden. Vi vill ge makten över musiken tillbaka till artisterna”.

Amuse grundades 2016 av ett team med erfarenheter från bolag som Spotify, Universal Music, Stardoll och Warner Music, med målet att förändra och förenkla musikindustrin. I korthet är Amuse ett mobilt skivbolag där artisterna laddar upp sina egna låtar och väljer utgivningsdatum, sedan ser Amuse till att låten distribueras till alla stora streaming- och nedladdningstjänster utan kostnad.

Artisten äger genom hela processen alla rättigheter till sin egen musik och får tillbaka 100 % av intäkterna på låten. Alltihop, från uppladdning av nya låtar till utbetalning av pengar, sköts via en mobilapplikation.

”Vi har sedan starten av Amuse varit ett väldigt starkt team med en spännande mix av tidigare erfarenheter och kompetenser, allt från will.i.am till Christian Wilsson, mannen som designade Spotifys första logga.  Nikki känns redan som en naturlig del av Amuse, hennes förståelse för industrin, skarpa idéer och tankar kring hur den kan utvecklas kommer att tillföra oss mycket”, säger Diego Farias VD på Amuse.

Nikki kommer under hösten att kombinera uppdraget i Idol med Amuse. Appen finns redan idag att ladda ner kostnadsfritt via App Store och Google Play.

Om intäktsidan sa Amuse i samband med lanseringen: ”Om vi hittar en artist vi vill signa gör vi en ny deal där vi finansierar en större lansering och marknadsföringsinsats och då delar vi på intäkterna med artisten. Det är man självfallet inte på något sätt bunden till. Vill man fortsätta själv eller signa med någon annan går det lika bra.”

Lars Nylin