19 september 2017

NYLIN Samma gamla metamantra

Tvisten mellan Spotify och amerikanska förlag skymmer sikten för ett evigt frågetecken, menar MI:s Lars Nylin.

Spotify och andra streamingtjänster har de senaste åren blivit involverade i ett antal amerikanska tvister gällande hur mekaniska rättigheter ska behandlas i streamingsammanhanget. Men ingen har varit så drastisk, och möjligen avgörande, som den just nu mellan Spotify och förlagsorganisationen NMPA.

Stundtals tycks det som om parterna kommer från olika planeter till faktiska eller ryktesbaserade förhandlingsbord. I synnerhet när lösningarna på förlagssidan är så skiftande som USA jämfört Västeuropa. Denna tyckare ska därför snabbt medge för uppenbar okunskap i ämnet för att kunna nicka instämmande annat än till de som säger: nu är det hög tid att expertis får skriva uppdaterade paragrafer om mekaniska rättigheters roll i den nya teknologin.

De som med stor rätt eldar under brasan är företrädare för låtskrivarna. Detta för musiken helt centrala skrå har ofta hamnat i skymundan i streamingeran, och nu tycks det som att amerikanska företrädare för låtskrivare pekat ut ett symboliskt slag man tror sig kunna vinna. Man är knappats omedvetna om att Spotify siktar på börsintroduktion i vinter och möjligen kan ha guarden nere.

I sammanhanget finns det ett evigt frågetecken hos Spotify som blir än mer gåtfullt ställt inför denna frostiga frontsituation med förlagsföreträdare. Frånvaron av metadata.

Den här spalten tillhör de som upprepade gånger undrat över varför just Spotify är svagast på credits av de stora tjänsterna. När Spotify nu är störst, bäst och i många aspekter vackrast borde detta svarta hål snarast fyllas igen. Att det inte ens finns fakta om den moderna tidens Topp 100-låtar är rakt genom märkligt.

Hittills har jag inte fått bättre svar om orsaken än bristen på en central historisk faktabas för all musikutgivning, ett faktum som musikindustrin i och för sig borde örfila sig själv för. Men vi är många som anser att även en 50%-ig täckning av fakta om låtskrivare, producenter, studior, årtal, etc, är bättre än 0 som nu.

Kostnaden för att genomföra detta är troligen avsevärd för en tjänst som ständigt visar upp ett minus. Men som ett medel för att understryka långsiktig respekt för låtskrivarna torde det vara extremt prisvärt.

För talar vi om endast låtskrivarcredits från den moderna eran finns alla fakta att hämta redan nu om viljan finns.

*

Svenska startups i musiksammanhanget dyker trevligt nog upp en aldrig sinande flod. De är sinsemellan väsensskilda om man tittar in i dem, men låtskrivaren Andreas Carlsson dyker ofta upp som investerare. Efter Soundtrap och Showify syns hans namn denna vecka i samband med nyss sjösatta Melobee. Mer om Melobee i denna artikel från Breakit https://www.breakit.se/artikel/8761/melobee-vill-hjalpa-morgondagens-stjarnskott-backas-av-tunga-profiler

*

Kinesiska bolag köper fotbollslag i parti och minut, så varför inte streamingtjänster? Att Spotify någonsin skulle ha förhandlat med den kinesiska nätgiganten Tencent låter osannolikt, men detta är intressant läsning oavsett: https://techcrunch.com/2017/09/15/spotify-tencent/

*

Till sist äntligen lite om det som allt detta spinner kring: musik. Det jag har hört av det nya albumet från Rebecka Törnqvist i samarbete med Johan Lindström skvallrar om att detta kan vara årets svenska album.

Lars Nylin