15 augusti 2017

4 SNABBA Jesper Thorsson/Export Music Sweden

Export Music Sweden kickar denna vecka igång hösten på allvar, med deadlines för exportorganisationens så kallade trade missions. MI har pratat om detta och annat med ExMS VD Jesper Thorsson.

Vad har hänt hos ExMS under sommaren?

– När det gäller nedslag ute i världen är egentligen sommaren vår lugnaste period. Sedan Midemmässan har vi sysslat med planering av höstens trade missions, branschmässor och haft en hel del möten med våra partners. Dessutom har alla i teamet har faktiskt lyckats vara lite lediga med – en förutsättning för den kommande hösten, tror jag.

Nu väntar just trade missions, vad innebär dessa?
– Det innebär nya möjligheter till nätverkande och affärsutveckling för svensk musikbransch. Tack vare Tillväxtverket kan vi täcka en del av resekostnaderna för svenska delegater. I vårt uppdragsavtal med Musikverket i år ingår också kontaktförmedling och matchmaking. Dessa satsningar har tidigare saknats och hittills gått lysande. I höst maxar vi med fyra trade missions, som det faktiskt fortfarande går att söka till. Men alla utom Montreal har deadline onsdag denna vecka, så snabba på om ansökan inte redan är inne. Detta görs på vår hemsida.
Vi börjar med en ny delegationsresa med företagsbesök till Berlin och Hamburg i samband med Reeperbahnfestivalen i september. Vi arrangerar också en matchmakingsession mot tysk bransch under själva konferensdelen.
– Direkt därefter, 25-28 september, åker vi på vår första trade mission till Sydkorea som vi genomför i samband med Mu:con-konferensen i Seoul där vi träffar viktiga aktörer på plats. I samband med detta har vi tillsammans med ambassaden i Seoul flugit in två sydkoreanska journalister som träffar svensk bransch, låtskrivare och artister i Stockholm under en vecka för kommande mediarapportering i Sydkorea. Vi genomför också vårt nordiska samarbete Hokuo Fest i Tokyo igen i november. En trade day med möjlighet att träffa runt 65 tunga representanter från japansk bransch, seminariedag, låtskrivarläger, hårdrockshowcase och mottagning på ambassaden står på schemat.
– Mer nytt för ExMS är att vi under sommaren satt ett samarbete med två intressanta plattformar i Montreal och kommer ta med oss ett grupp svenskar till de överlappande konferenserna M for Montreal och Mundial, 14-18 november, där vi fokuserar på nordamerikansk bransch. Vi går ut med mer info och ansökan till denna möjlighet inom kort. Sen har vi också matchmaking- eller powermeetsessions på Nordic Music Days i London 28 september och på Womexmässan i oktober, detta år i Katowice. 2016 tog vi 39 personer ur svensk branch till Tokyo, Seattle, Los Angeles, Berlin och Hamburg och kopplade ihop dem med över 230 internationella kontakter. Häng med!
Ni fortsätter satsa på Japan och Sydkorea – hur ser det ut där utöver hitexport?
– I Sydkorea är det ju som bekant svenskt låtskriveri som i första hand eftertraktas och även fast trenden på den japanska marknaden de senaste åren visar på en ökning av inhemsk musik finns det gott om möjligheter på världens andra största musikmarknad även för bredd. Svenska metalbandet Lancer satte t ex en licens med Ward Records där i samband med vårt nordiska showcase Loud & Metal Mania förra hösten.
Blir det seminarier även i höst?
– Absolut! Vi jobbar just nu med att färdigställa vår heldag om den brittiska musikmarknaden i Stockholm den 13 oktober med flera influgna intressanta talare. Vi jobbar också på en föreläsningsturné med tre stopp, 13-15 december, på det ständigt aktuella ämnet Digital Marketing.
 I fjol flög vi in 19 internationella talare till våra seminarier och drog totalt 950 åhörare. Save the dates – kostnadsfritt för svensk bransch.
Lars Nylin