Annons

JOHANSSON om Spotify, Dio, Tidal, Paperchain, Sony, Pandora m.m.

Nyheter

Efter ett litet sommaruppehåll är Daniel Johansson åter tillbaka och rapporterar denna vecka om att Spotify återigen blivit stämda, att Dio sju år efter sin död ger sig ut på ny världsturné, ASCAP:s och BMI:s gemensama musikdatabas, TIDAL, Pandora, Paperchain och mycket mer. 

Sju år efter sin död kommer Ronnie James Dio återigen att ge sig ut på vägarna för en global turné. Eller snarare, hans hologram. På förra årets Wacken-festival framträdde ”Dio” och mottagandet var så positivt att Eyellusion, som ligger bakom projektet, nu genomför en turné i 80 städer runt om i världen. Turnén, som heter DIO Returns: The World Tour inleds i Helsingfors den 30 november för att den 3 december komma till Fryshuset i Stockholm. Här en video från konserten på Wacken förra året: https://www.youtube.com/watch?v=Oae2X0-JE_o

—–

Paperchain heter en ny verksamhet som har som mål att lösa problemet med royalty-pengar som inte hittar fram till sina korrekta rättighetshavare. Enligt bolaget ligger för närvarande 2,5 miljarder dollar fast i vad som kallas ”royalty black boxes”. Bara i USA har 46 miljoner oidentifierade rättighetshavare anmälts till US Copyright Office sedan i april förra året. Paperchain är en lösning där rättighetshavare ska kunna köra igenom sin katalog för att hitta om det finns några royalty-pengar som ligger någonstans och väntar på att få bli utbetalda.
www.paperchain.io

—–

Ytterligare en stämning har gjorts mot Spotify i sommar, av Bluewater Music Services Corp. Denna stämning ligger på 345 miljoner dollar, motsvarande 2,8 miljarder kronor, och gäller mekanisk licensiering. Vad som är intressant i sammanhanget är alltså att stämningen verkar handla om licensiering för reproduktion, exemplarframställning, trots att Spotify är en streamingtjänst. Bluewater säger att man stödjer sig på den amerikanska lagstiftningen, som enligt dem innebär att även en streamingtjänst ingår under tvångslicensiering för exemplarframställning. Det kan tyckas tveksamt om de kommer att vinna ett sådant case, men med tanke på att Spotify redan har löst en liknande licens med Harry Fox Agency i USA, och därmed ”godkänt” upplägget, verkar Bluewater ha en del på fötterna. Dessutom, med tanke på att Spotify har fått krypa till korset några gånger nu och tvingats göra upp med olika aktörer, är det säkert inte sista gången vi kommer få se stämningar mot tjänsten.

—–

Spotify kom ju tidigare överens med Melissa Ferrick och David Lowery i den ”class action lawsuit” (grupptalan) som gällde utbetalningar från Spotify till låtskrivare och förlag. Uppgörelsen landade på 43,5 miljoner dollar, d.v.s. ca 350 miljoner kronor. Överenskommelsen gäller musik som funnits på Spotify mellan den 28 december 2012 och den 29 juni 2017. Spotify säger att man inte är skyldig till något fel, men har ändå gått motparten till mötes för att slippa driva ytterligare process med allt vad det innebär. Låtskrivare och förlag kan claima pengar på www.spotifypublishingsettlement.com, där det också finns information om vilka som ingår i grupptalan och hur man gör för att delta i processen. Det som är kvar nu är ett officiellt beslut från domstolen, vilket av många förväntas vara mer eller mindre en formsak eftersom parterna gjort upp i godo.

—–

Pandoras kvartalsrapport för det andra kvartalet 2017 visar att tjänstens intäkter var något över förväntat, totalt ca 370 miljoner dollar. Samtidigt ökade förlusten jämfört med föregående kvartal. Pandora har sålt av biljettjänsten Ticketfly samtidigt som Sirius XM gått in som större delägare i bolaget med en investering om 480 miljoner dollar. Tjänsten har inte haft någon tillväxt vad det gäller antalet användare, Pandora hade 76 miljoner aktiva användare även under detta kvartal, varav 4,8 miljoner var betalande prenumeranter på Premium och Plus tillsammans. Pandora har också stängt ned tjänsten i Australien och Nya Zeeland, där man hade 5 miljoner användare.

—–

Sony Music Entertainment rapporterar en kraftig intäktsökning globalt under det första kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal föregående år, med 18,8 procent. Ökningen går att härleda till streaming, som ökade med 25 procent, men också intäkterna från fysiska album som ökade med 16 procent. Intäkterna från downloads minskade dock kraftigt under kvartalet.

—–

Enligt en undersökning från Music Reports har antalet låtskrivare och förlag involverade i de största hitsen ökat markant under de senaste årtiondena. Analysen har gjorts av Billboard topp 10 sedan 1960-talet, och det visar sig att på 60-talet var i genomsnitt 1,87 låtskrivare och 1,68 förlag involverade i topp-10 på Billboard. Under 2010-talet hade det ändrats så att 4,07 låtskrivare och 6 förlag var involverade i genomsnitt. Music Reports noterar att antalet förlag ökat mer än antalet låtskrivare, något som de menar tyder på att att licensieringssituationen är mycket mer komplex idag. Något som ställer stora krav på uppdaterade och effektiva databaser.

—–

Ett förslag lades i juli fram till den amerikanska kongressen, om att från statligt håll skapa och driva en gemensam databas för rättigheter kring musik. Förslaget kallas ”Transparency in Music Licensing and Ownership Act”, och målet är att med ny lagstiftning skapa en komplett databas som skulle göra licensiering, insamling och fördelning av pengar lättare. Bara någon vecka efter förslaget lades fram, meddelade ASCAP och BMI att de gör gemensam sak för att själva skapa en gemensam musikdatabas som ska lanseras i slutet av år 2018.

—–

Grundarna till den numera nedlagda streamingtjänsten Guvera har blivit stämda av en av investerarna, som menar att tjänsten utnyttjat hans dåliga hälsa. Åttioårige Keith Messer lider av Alzheimers och såväl han själv som hans familj menar att Guvera utnyttjat hans tillstånd för att få in närmare 9 miljoner dollar till bolaget under flera års tid. Grundarna till Guvera nekar till anklagelserna och säger att Messer ”understood the nature of the music streaming application and the business model of Guvera.”

—–

Fidget Spinners slog för några månader sedan snabbt igenom som den nya coola leksaken bland barn och ungdomar. Arcade Fire hakade på, och informerade på Twitter om nya albumet som skulle släppas som en Fidget Spinner med USB-port. Priset skulle vara 109 dollar. Enligt dem själva sålde produkten slut otroligt snabbt. Trots att många medier plockat upp nyheten som fakta, råder det stora tvivel om Arcade Fire verkligen släppte någon Fidget Spinner. De har gjort sig kända för att driva med såväl medier som fans, och sannolikt är att detta ytterligare bara är ett skämt. Kanske bäst så.

—–

Statista har analyserat tillväxten av betalande prenumeranter för Apple Music och Spotify, och konstaterar att Spotify just nu växer procentuellt snabbare än vad Apple Music gör. Viktigast av allt kanske ändå är att streamingtjänster generellt ser en riktigt stark tillväxt av användare under 2017, något som förutspås fortsätta även under 2018. Läs Spotify’s Subscriber Growth Outpaces Apple Music

—–

TIDAL har blivit anklagade för att ha utnyttjat Billboards toppliste-system för att få upp Meek Mill’s senaste album, Wins & Losses, på första plats. Billboard gick dagen efter ut med ett officiellt meddelande som, utan att nämna TIDAL, lyder: “Billboard does not currently have in place any rule or rules dictating how an approved streaming chart contributor can present or promote content on their services. By the methodology now in place, which was arrived at in partnership with our industry constituents (record labels, distribution companies, etc.), on-demand audio streams from approved contributors, whether in front or behind a pay-wall, or via a free, discounted or paid trial, all count equally, provided the streams are consumer-initiated “on demand.”

—–

Kanske är det äntligen dags för Google att slå ihop de olika musiktjänsterna till en gemensam. Musikchefen Lyor Cohen sade nyligen på ett seminarium att det viktiga nu är att kombinera Youtube Red och Play Music till en tjänst.

—–

Lästips: Paid Music Streaming: Where Are We Now? Where Are We Going?
Mark Mulligan från Midia identifierar tre faser för streamingen, och vad han tror kommer krävas under de kommande åren för att se ytterligare tillväxt.

Daniel Rolf Johansson

Annons