25 april 2017

IFPI Kraftig global ökning

Under tisdagen släppte IFPI den årliga Global Music Report som visar på utvecklingen för inspelad musik över hela världen. MI var med på en framtidspositiv presskonferens där den största intäktsökningen sedan mätningarna startade presenterades.

Under våren har land efter land rapporterat positiva intäktsutvecklingar för år 2016. Alltså var det ingen direkt överraskning att IFPI vid en presskonferens under tisdagen avslöjade en rekordstor global intäktsökning.

De totala intäkterna blev 15,7 miljarder US dollar under året, en ökning med 5,9 procent jämfört med år 2015. Det är följaktligen den största ökningen sedan IFPI började sammanställa de globala intäkterna för 20 år sedan, och det var streamingen som drev tillväxten under året.

Var 2016 ett nyckelår?

Intäkterna från streaming ökade med över 60 procent och för första gången utgjorde de digitala intäkterna 50 procent av de totala intäkterna under året. Fysisk försäljning stod för 34 procent medan framförandeintäkterna stod för 14 procent och synk för 2 procent.

Medverkade vid presskonferensen gjorde bl.a. representanter för Universal Music, Warner Music och Sony Music.

Dennis Kooker från Sony Music menade att vi kanske har nått en viktig tröskel:

– When we look back, 2016 may have been a tipping point for streaming and, most importantly, for paid subscription streaming. A year ago we listed driving paid subscription as the number one priority, so that has been a positive development and a lot of hard work went into that.

Köpta downloads minskade med 20,5 procent globalt medan intäkterna från den fysiska försäljningen minskade med 7,6 procent.

Syd- och Nordamerika såg den största intäktsökningen, där Sydamerika ökade med 12 procent jämfört med 2015 och Nordamerika med 8 procent. Asien inklusive Australien ökade med 5 procent medan Europa ökade med 4 procent.

De fem mest intäktsbringande artisterna under året var i tur och ordning: 1) Drake, 2) David Bowie, 3) Coldplay, 4) Adele, 5) Justin Bieber.

I slutet av året var 97 miljoner betalabonnemang aktiva globalt, med 112 miljoner användare av dessa abonnemang. Och i 25 länder var intäkterna från digital distribution större än från den fysiska försäljningen, vilket visar att det fortfarande finns en del kvar att göra, i de allra flesta länder runt om i världen är den fysiska försäljningen fortfarande störst.

Många länder med stora möjligheter

Kina framhölls som ett land med stor potential. År 2016 ökade intäkterna med 20 procent jämfört med året innan, och Kina var den tolfte största musikmarknaden intäktsmässigt. Även här är det betalande streaminganvändare som driver tillväxten.

Tencent äger de tre största legala streamingtjänsterna i landet, QQ Music, Kugou och Kuwo, som sammanlagt har 15 miljoner betalande användare. Men med 600 miljoner användare finns det en del att göra. Andy Ng från Tencent:

– Our number of monthly active users accessing music is actually over 600 million, which means, at 15 million, our conversion to subscription is still less than 3%. If you look at other services, in other countries, the conversion rate is more like 20-30%, so we see a huge opportunity and potential for growth, as long as the market situation keeps improv- ing and the piracy issues keep improving.

Som jämförelse kan nämnas att Kina under 2016 blev den näst största marknaden för film i världen, med USA som nummer ett, men att Kina redan har gått om som det land i världen som genererar mest intäkter för dataspel. Spel drog in motsvarande 240 miljarder kronor i Kina under år 2016.

Att det finns möjlighet för artister att slå igenom i Kina visar exemplet med artisten Christopher från Danmark (EMI), som legat högst upp på topplistor i landet. 2014 började han jobba för att skapa en fanbase, medverkade i TV-shower och turnerade och har fortsatt släppa musik på QQ Music m.fl. Under 2016 strömmades hans låtar 155 miljoner gånger i Kina.

Martin Mills, ordförande för Beggars Group, kommenterade möjligheterna som streaming öppnar:

– Streaming continues to open up new markets for our artists that just weren’t there before for us – Russia, Brazil, Mexico. In some cases it is creating a recorded music market where there simply wasn’t one. China is a good example, but it will take time.

Andra internationella tjänster som såg stor tillväxt under 2016 var Anghami i Mellanöstern och Nordafrika, Saavn och Gaana i Indien, Line, AWA och KKBox i Asien och UMA Music i Ryssland.

Afrikanska länder med stor potential är t ex Nigeria och Kenya, där 50 procent av befolkningen har en smartphone. Apple Music finns lanserad i stort sett i alla afrikanska länder, medan Spotify ännu inte har lanserats på den afrikanska kontinenten. Ett land som ser en mycket stor ökning i antalet streaminganvändare är Sydafrika, där streamingintäkterna ökade med 334 procent under 2016, samtidigt som försäljningen av fysisk media gått ned kraftigt.

Utvecklingen framöver

Det är svårt att sia om vad som kommer hända under de kommande åren, men de flesta är överens om att streamingen kommer fortsätta se en kraftig tillväxt, samtidigt som det finns mycket kvar att göra i samband med de nya tekniker som kommer introduceras på marknaden.

Michael Nash från Universal Music kommenterade övergången till streaming:

– This is not simply another format transition, it is a fundamental transformation that is changing everything about the business. To raise the Mission Accomplished banner would be the worst mistake we could make.

Nash beskrev hur teknologin är på väg att förändra det mesta kring musik och att vi fortfarande bara befinner oss i början, där nya tekniker som röststyrning börjar påverka musikanvändandet i bilen och hemmet, och där hela konceptet inspelad musik håller på att förändras med music messaging, augmented och virtual reality.

– In just a few years we will see music categories that have not been invented yet. We must drive this change and innovation, and expand how artists can engage with fans.

Ole Obermann från Warner:

– The market will develop so that there are a handful of global services. The good news is that they’re all trying to differentiate themselves. If we want to attract hundreds of millions of people to paying services, we must recognise that music fans will have different preferences for how they engage with music.

Obermann tryckte också på att även om 2016 var ett fantastiskt år, kan musikbranschen inte slå sig till ro. Musikbolagen experimenterar just nu med många olika nya tekniker och ser fram emot hur nya format kommer att lanseras under de kommande åren.

Will Page från Spotify:

– The key development in the market at the moment is competition. What is especially key is that it is competition based around market growing, not market stealing. There are more big players – and arguably more sustainable players – than have come and gone in the past.

En tjänst som framhölls ha potential var musical.ly, som fortsätter växa starkt. Appen har nu 120 miljoner användare och det laddas upp 12 miljoner klipp varje dag. Just musik som en del av meddelandetjänster trodde flera kommer växa framöver, med ”musik-emojis”.

I vissa delar av världen är dock den digitala piratkopieringen fortfarande omfattande med stream ripping från Youtube och andra streamingtjänster. Fortsatt arbete med harmoniserad lagstiftning och juridiska processer krävs alltså. Inte minst diskuterades ”value gap” och Youtube som ett av de stora problem som måste lösas så fort som möjligt.

Den 44-sidiga rapporten Global Music Report finns att ladda ned på www.ifpi.org.

Intressant för svenskt vidkommande är bl a att Zara Larsson finns med som case study i rapporten.

Daniel Johansson