4 april 2017

NYLIN Äntligen tisdag och nyhetsbrev

MI:s Lars Nylin tar chansen att hälsa nya läsare välkomna. Men tittar också på några aktuella fenomen.

Att nyhetsbrevet Musikindustrin kommer på tisdagar och fyller på hemsidan även andra dagar har nog de flesta av er noterat. Men just nu får MI många nya abonnenter och följare av Facebook-gruppen – mycket trevligt! – så det kan vara på sin plats att lite peka på hur vi jobbar.

MI görs på uppdrag av skivbolagens organisation Ifpi och musikförlagens motsvarighet Musikförläggarna. Föga överraskande ligger fokus på vad som händer på förlag och musikbolag, kort sagt MYCKET!

Men vi försöker också rimligt att titta på vad som händer på livefronten, i organisationer kopplade till musik, och annat som får musiken att snurra. Mest handlar det om Sverige, men när internationella nyheter uppenbart påverkar även oss är vi där och summerar. Som du kanske noterat prioriterar vi inte särskilt mycket artistintervjuer, det tycker vi att andra gör bra nog. De få undantagen görs när artister själva är mer direkt ansvariga för utgivningen.

Hör gärna av er med tips till lars@musikindustrin.se och christel@musikindustrin.se. Vi är frilansare och jobbar inte med MI varje dag, så räkna med att det ibland kan gå någon dag innan svar kommer.

Om du är ny läsare: grymt mycket välkommen! Om du varit med ett tag: tack för förtroendet!

*

Vi är många som fortfarande överraskas av hur styvnackat musikmänniskor i exempelvis Tyskland kan hävda att det är tveksamt om streaming kommit för att stanna eller ej. Folk med stor erfarenhet himlar ännu 2017, fem år efter streamingens genombrott, med ögonen och talar om människors behov av att äga saker, om problem med betalningssätt, om förmodat dåligt ljud. Ännu tydligare lär detta vara i Japan, men där går jag bara på hörsägen och ska inte påstå att det där fortfarande finns de som kallar streaming för en fluga.

Oavsett håller nu de sista fästena för ”motståndet” på att falla helt. MI har tidigare rapporterat om kraftig uppgång (i o f s från låg nivå) i just Tyskland. Nu kommer siffror, mer fakta på annan plats i MI, om kurvor som pekar mot himlen i USA. Där står streaming nu för första gången för över 50% och uppgången för branschen som helhet är den största sedan 1998.

Låt oss ta diskussionen om hur stor, eller liten, flödet till musikens skapare är. Här och nu kan vi väl tillåta oss att fascineras av hur paradigmskiftet nu är vetenskapligt bevisat, om man vill uttrycka sig så.

*

Apropå musik och tech har många säkert noterat att Daniel Johanson, MI:s expert på allt som kan kopplas till ordet digitalt, är tillbaka i full galore. Tveka aldrig att skicka information och nyheter om spännande saker som händer på ditt bolag till Daniel. Han är alltid redo för allt från notiser och artiklar till trendsummerande analyser. Mailadressen är kort och gott daniel@musikindustrin.se.

*

Det är så fascinerande med Bob Dylan och Nobelpriset. Tala om att skapa åsikter. Själv älskar jag att han fick det. I synnerhet för att jag tillhör lägret som anser att han är en mästerlig poet, lån och stölder inräknade eller ej. Men även just för reaktionen. Att utnämningen skakat om i de litterära salongerna är en sak, vad som lite förvånat mig är delningen av det vi för enkelhetens skull kallar ”rocklägret”. Vanligen kloka människor har i sina omdömen gått från att tala om tidernas geni alla konstarter räknat, givetvis överdrivet, till mumlande gnällig charlatan, givetvis helt fel.

Reaktionen fortsatte vid hans ankomst till Sverige i veckoslutet. Det mesta blev rubriker. Inklusive att sångaren Tarantula Waltz (missa inte hans lysande platta förresten) skrev på sociala medier 1 april att han spelat på den informella Nobelceremonin. ”Svenska artistens bluff om Bob Dylan” blev rubriken i Expressen. Även nya Triplicate har spätt på intresset. Men då i en renodlat positiv vinkel. Jag har ännu inte skaffat mig evergreen-trippeln men är mycket sugen. När var jag senast sugen på en trippel-platta? The Clash Sandinista?

Roligaste läsning om Dylan under besöket är Erika Hallhagens summering i Svenska Dagbladet av Dylan som regissör och skådis: https://www.svd.se/dylan-jag-var-kand-som-en-av-de-dar-rockstjarnorna-som-aldrig-skulle-vinna-ett-nobelpris#sida-5

*

Ed Sheeran är nu långt över en miljard streams bara för albumet Divide. Han blir den förste i stremingeran att nå siffror som motsvarar gamla tiders mångmiljonsäljande artister. Fascinerande att följa var det tar vägen.

*

Tre utsålda föreställningar med 20-årsjubilerande Weeping WillowsGloben i Stockholm. Vissa elaka tungor, såna finns alltid, menar att det var många fribiljetter utdelade. På det svarar jag att det likväl är ruggigt imponerande med 17 000 betalade biljetter. Det lilla frågetecknet är snarare att inte MI fick någon plåt…

Lars Nylin