29 mars 2017

Ökad försäljning av smoothies med rätt musik

Hur mycket är egentligen musik värd för ett varumärke? Går det att öka försäljningen ”bara” genom förändringar av vilken musik som spelas? Handelns Utredningsinstitut, HUI, har genomfört en stor studie tillsammans med Soundtrack Your Brand och svaren kanske överraskar.

De flesta som är verksamma i musikindustrin har någon gång hamnat i en situation där musikens ”värde” diskuterats. Vare sig det gäller musik i film, spel, reklam eller hissar, brukar ofta branschpersoner hamna i försvarsställning: ”Folk förstår inte hur stor betydelse musiken faktiskt har!”

Det är självklart naturligt att någon som jobbar med musik också vill försvara dess värde, men, vad har musiken egentligen för värde? Hur stor betydelse har musiken för bilden av ett företag? Hur påverkas intäkterna för en kommersiell verksamhet av vilken musik som spelas?

Soundtrack Your Brand, som leverar Spotify Business och Spotify Enterprise, försökte besvara de och andra frågor tillsammans med HUI, Handels Utredningsinstitut, i en studie där 1,8 miljoner kvitton från en restaurangkedja analyserades under fem månaders tid.

Under testperioden varierades musiken i restaurangerna, ibland var det sporadisk populär musik och ibland var det medvetet vald musik som passade företagets varumärke.

Resultatet var slående. När musik spelades som specifikt anpassats till varumärket, ökade försäljningen med 9,1 procent under hela perioden, jämfört med när generell populär musik spelades. En mycket betydande intäktsökning.

Andreas Liffgarden, en av grundarna, och också styrelseordförande för Soundtrack Your Brand, säger:

– Det här är en av de bästa nyheterna som kompositörer, artister och musiker fått de senaste 20 åren! Med vår forskningsrapport visar vi tydligt att musiken har ett enormt värde för ett varumärke. Ända sedan Napster och Pirate Bay har musikindustrin frågat sig vad musiken egentligen är värd. Vissa tycker den ska vara gratis och vissa tycker att vi ska tillbaka till CD’s igen, och trots åratal av debatt så har musikindustrin inte enats i en världsbild. Men, med vår forskningsrapport visar vi tydligt att musiken har ett enormt värde!

Förutom analysen av 1,8 miljoner kvitton genomfördes också över 2 000 enkätundersökningar med kunder, vilket gör undersökningen till den största som någonsin genomförts på området.

En del resultat sticker ut, t.ex. visar det sig att under de perioder när musik anpassad till varumärket spelades, ökade försäljningen av desserter och smoothies med över 15 procent.

Ett annat intressant resultat är att när enbart välkänd musik som passade varumärket spelades, blev försäljningsökningen mindre än om spellistorna också inkluderade mer okänd musik. En alltför förutsägbar musikmiljö, även om låtarna passar varumärket, verkar alltså fungera sämre jämfört med en musikmiljö som också ger något nytt till kunderna.

Soundtrack Your Brand kallar det här för ”brand fit music”, och i rapporten står bl.a:

”Music with a strong brand fit matches the brand’s personality. It’s music that “feels” like the brand. In the same way that the chosen interiors, materials and lighting in a restaurant can evoke certain emotions, music can also play an integral part in how a brand is perceived. Because the sound is unique to the brand, it becomes ownable and helps a brand build stronger and longer lasting relationships with its customers.”

Målet är att resultatet från den här undersökningen nu ska komma musikindustrin till godo, samt att initiera ytterligare studier.

 

Daniel Johansson