16 mars 2017

4 SNABBA Sanken Sandqvist/BMG

Det svenska BMG-kontoret har haft en hektisk vecka med inblandning i flera av toppartisterna i Melodifestivalen samtidigt som man annonserat nya plattor med Per Gessle och via sitt tyska kontor även Mando Diao, Vi har kollat läget med VD Sanken Sandqvist.

Många tunga nyheter från er samma vecka, vad händer mer på skivfronten?

– Per Gessles platta som släpps 28/4 är bara den första av två soloskivor 2017 och i förra veckan kom även en Super Deluxe-box med Nick Cave och en nyinspelad skiva med Blondie med titeln Pollynator.

Vad händer annars hos er?

– Lokalt på förlagssidan har vi det senaste åren varit väldigt starka i Melodifestivalen, Det blev ESC-vinst med Måns Zelmerlöw 2015 bland annat. Vi var starka även i år med Nano och Mariette, inte att förglömma att Robin Bengtsson är kontrakterad till BMG.

Vad väntar framöver?

– Vi försöker profilera oss hårt världen med att vi är ett alternativ till majorbolagen på skivsidan. Genom vår ”Artist Service” har vi lyckats knyta till oss världsartister. Lokalt här i Skandinavien satsar vi väldigt mycket på att utveckla helt nya artister med sikte på export.

Apropå världsartister. Vad har BMG Rights internationellt för tunga titlar på gång?

– Vi har ett tungt releaseschema internationellt för 2017: Nickelback, Kylie Minogue, Mando Diao och Avril Lavigne bara för att nämna några.

Lars Nylin