17 februari 2017

4 SNABBA Mikael ”Misan” Wadström/A&R på export

Med bakgrund i bolagen JuJu och Pope har Mikael Wadström, i branschen mer känd som ”Misan”, under senare år varit med och byggt upp Universals etikett Svenska Inspelningar. Nu har han värvats till Polydor Records och återvänder till det London han bodde i när idén Juju kläcktes 1999.
Vad är det för jobb du har fått i London?
– Jag har fått jobb som Senior A&R ManagerPolydor Records (UMG) som sedan knappt ett år tillbaka leds av Ben Mortimer (tidigare Head of A&R på Polydor) och Tom March (tidigare General Manager på Virgin) som co-presidents.
Vad kan du ta med dig från din tidigare verksamhet, respektive vad tror du är unikt för UK, vad blir nytt för dig?
– Tar med mig massor. Sverige var först med streamingrevolutionen som nu sker globalt och sättet att tänka när streaming dominerar påverkar A&R väldigt mycket, både när det gäller nysigningar samt artistutveckling. Mycket av det som händer globalt just nu när Spotify är vår viktigaste partner är helt nytt för våra kolleger internationellt men är ju något vi är vana vid sen länge. Sen tar jag såklart med mig mitt nätverk från Sverige både på låtskrivar- och artistsidan samt på skivbolagen, förlagen och management.
– När jag börjar kommer det vara en massa nytt som jag inte känner till än, men konkurrensen är stenhård i UK. Bara inom UMG är det fyra olika bolag, sen har du våra externa konkurrenter utöver det. Är också skillnad på A&R-rollen. I Sverige har man nog vanligtvis lite bredare ansvar medan här så fokuserar man mer primärt endast på A&R – mindre involverad i budgetering och marketing, etc.
Om du måste välja: vad är höjdpunkten hittills i din a&r-karriär?
– Det bästa som A&R är ju alltid att vara med på resan när en artist (eller låt) breakar. Den känslan har jag ju haft turen att vara med om några gånger, nu senast med Vigiland som precis passerade 250 miljoner streams globalt. Samt att ha varit med under (nästan) hela Avicii-resan har ju såklart varit fantastiskt. Annars är den största höjdpunkten att ha varit med och startat Svenska Inspelningar tillsammans med Johan Lindquist, Christoffer Silverberg, Calle Rydberg (som var med initialt) och Martin Brandt och som sedan förstärktes med Holly Astera och Henrik Hansson. Artistmixen med hiphop, blandat med elektronisk musik och stark svensk pop, låg helt rätt i tiden och Svenska Inspelningar gick från att vara en pappersprodukt till ett varumärke och något många artister söker sig till. Jag är otroligt stolt över vad vi som team har lyckats med!
 
Den stora frågan: vad är de viktigaste utmaningarna för skivbolagen just nu, som du ser det?
– Ur ett majorbolagsperspektiv: Att hålla oss relevanta. Om jag var på managementsidan så skulle jag alltid välja att signa med majorbolag i dagsläget. Men utmaningen är att vara lika relevanta i framtiden också. Skivbolagens största styrka är artistutveckling och när det som i dagsläget går mer och mer mot enskilda låtar ställer det nya krav på oss. Detta kommer fortsätta att förändras i lika snabb takt vilket gör det superviktigt att vi är flexibla med vad vi erbjuder.
– Sen tycker jag för branschen som helhet att det är otroligt viktigt att vi värnar om våra lokala musikscener och artister. När playlists dominerar och de är översköljda av amerikansk pop så är det lätt att de försvinner. Vi har sett det i Sverige och definitivt här i England vars lokala scen inte hade ett speciellt bra 2016. Här måste jag dock flika in att jag vet att Spotify Sverige gör vad de kan och har startat mängder av nya spellistor för att motverka denna utveckling,
Lars Nylin