23 januari 2017

4 SNABBA Jesper Thorsson/Export Music Sweden

Export Music Sweden hade en intensiv spurt på 2016, att döma av flödet i sociala medier. MI ringde VD Jesper Thorsson för att kolla om det stämmer och passade självklart även på att fråga om vad som händer närmast.

Följer man er på sociala nätverk såg det ut som att ni hade en diger höst?

– Ja, hösten föll väl ut och vi har haft en hög output för att vara ett förhållandevis litet exportkontor. Det var folk- och världsmusik på den gigantiska Womexmässan i Santiago De Compostela, Spanien, med drygt 70 svenska delegater i ExMS monter och Sverige gjorde ett bra avtryck . Vi tog svenska företagare med oss både till vårt nordiska projekt Hokuo Fest i Tokyo och till Berlin och Hamburg för att knyta nya kontakter. Sweden Makes Music i samarbete med Luger och det svenska konsulatet i New York, med bland andra Sabina Dumba, inklusive en mottagning på konsulatet blev även i år en framgång. Vår seminarieserie verkar bara öka i popularitet och i höstas behandlade vi både de  japanska och den nordiska marknaderna, som vanligt med influgna intressanta talare.

Om du måste välja EN konkret händelse under 2016 som står ut, vilken blir det då?

– Mycket svårt att välja en, men det måste vara att faktumet att vi ingick i ett samarbete med Tillväxtverket och möjligheten att ta med oss svenska företagare i musikbranschen på regelrätta handelsdelegationer. Under 2016 till Los Angeles, Tokyo och Berlin/Hamburg. Detta har gett så bra resultat och feedback i vår uppföljning att vi fortsätter med detta i år. Vår ambition är att kunna skala upp denna verksamhet framöver så många fler kan ta del av denna service från Export Music Sweden.

Syns det några tydliga mönster i exporten under 2016?

– Precis som de senaste åren tycker jag att Sverige har en unik bredd vi ska vara stolta över. Det går bra på många områden, samtidigt är jag och många med mig övertygade om att vi är långt ifrån vår fulla exportpotential. Det blir spännande att se hur ökad streaming och nya territorier för streaming ute i världen påverkar exporten framöver. Den svenska musikbranschen har ju ett guldläge tack vare vårt försprång och know how. Statistiken för 2016, som Musiksverige sammanställer, dröjer ett tag till, så jag vågar inte vara alltför exakt angående 2016 än.

Vad väntar nu närmast i inledningen av 2017?

– Aktiviteterna 2017 kickade igång direkt efter helgerna och i samband med att 12 svenska akter gjorde ett bra avtryck på Eurosonic i Holland arrangerade vi ett ”Meet the Swedes”-mingel tillsammans med den svenska ambassaden i Haag på plats i Groningen.

– ExMS är vidare partner i SweFolk och vi åker till Folk Alliance International i Kansas i februari. På denna plattform presenteras folkmusik för den nordamerikanska marknaden i den vidare amerikanska meningen, allt från ren folkmusik till vad vi i Sverige skulle kalla singer/songwriters. SweFolk arrangerar två låtskrivarläger i samarbete med House of Songs. Ett i Austin, Texas och ett i Ozarks, Arkansas som båda leder upp till Folk Alliance.

– Sedan har vi SxSW där ExMS primärt kommer att jobba med kontaktförmedling mellan svensk och amerikansk bransch och sessions med amerikanska branschpersonligheter. Mer info kommer inom kort. Jazzahead- och Classical:NEXT-mässorna i Bremen respektive Rotterdam följer och i maj gör vi en andra handelsdeligation till Los Angeles med en grupp svenska företagare – snart kan man ansöka till den. I höst följer delegationsresor till Sydkorea och Japan. Vi går också snart ut med de första seminarierna vi arrangerar i vår. Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller följ oss i sociala för att inte missa intressanta händelser och ansökningsdeadlines!

Lars Nylin