12 december 2016

ORGANISATION Stimgitarren till Espresso House

Bra musik till fikat är uppenbarligen ett recept för att få ett musikpris. Stimgitarren 2016 går till Espresso House. Kaffekedjan får priset för att de ”på ett framgångsrikt och medvetet sätt visat hur musik skapar värde i en kommersiell verksamhet.”

Priset Stimgitarren är till för att hylla företag, organisationer och föreningar som bidrar till att också musikskaparen får ersättning för sitt bidrag till affären. Årets vinnare Espresso House är nordens snabbast växande kaffekedja med över 300 coffee shops i fyra länder; Sverige, Norge, Finland och Danmark.

– Vi är mycket glada över att vi tilldelats utmärkelsen Stimgitarren! Musik är en viktig ingrediens för upplevelsen i våra coffee shops. Våra gäster kommer till oss för att få njuta av riktigt gott, högkvalitativt kaffe i en härlig miljö och här spelar musiken en stor roll, säger Petra Dahlman, nordisk marknadschef på Espresso House

– Om svenska musik- och textskapare även i framtiden ska kunna hålla en hög konstnärlig kvalitet måste de få ersättning när musik framförs. Med Stimgitarren vill vi därför uppmärksamma de företag, organisationer eller föreningar som är noggranna med att kompositörer och textförfattare får betalt när deras musik spelas, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd för Stim.

Motiveringen till priset lyder:

Sveriges ledande kaffekedja Espresso House får Stimgitarren 2016 för att under många år konsekvent och framgångsrikt ha visat hur musik skapar värde i en kommersiell verksamhet. Rätt musik, på rätt plats, vid rätt tidpunkt bidrar till en strategiskt genomtänkt atmosfär och en kaffekultur med helhetsupplevelse för Espresso House kunder. Under ett mångårigt samarbete med Stim har man visat att man förstår att medvetet använda musik för att förmedla känsla och berättelse och på så sätt vidga ett redan välkänt varumärkes potential. Espresso House nyttjande av musik som ett kraftverktyg är något Stim vill prisa – tillsammans ser vi till att musikskapare ersätts när deras musik spelas på kedjans drygt 300 kaffebarer.”

Lars Nylin