1 december 2016

MUSIKBOLAG Spinnup passerar 100 000

Spinnup, Universal Musics digitala distributionstjänst för okontrakterade artister har nått en milstolpe med 100 000 användare. Tjänsten grundades i Stockholm av Universal Music år 2013 och har utöver i Sverige lanserats i Norge, Danmark, Tyskland, Storbritannien och senast i Frankrike.

För ett fast årligt pris ger Spinnup okontrakterade artister verktyg för att distribuera sin musik direkt till konsument genom de största digitala butikerna: Spotify, Apple Music, iTunes, Deezer med flera. Artister i Spinnup behåller alla rättigheter till sin musik och 100% av intäkterna, samt ges tillgång till en artistportal där de kan ta del av försäljnings- och trenddata, samt statistik om hur de presterar i sociala medier.

Spinnup opererar självständigt i varje land, med ett scoutnätverk på totalt 100 scouter som ständigt söker efter morgondagens stjärnor inom plattformen. Till skillnad från övriga distributionstjänster är Spinnup integrerat med Universal Music Group med scoutteamet sammankopplat direkt till Universals A&R-team i respektive land.

Sedan lanseringen har 29 Spinnupartister från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA blivit kontrakterade till Universal Music Group. En av dessa, Vigiland, har spelats över 250 miljoner gånger på Spotify och har uppnått 15 gånger platina i Sverige.

Nina Usher, General Manager på Spinnup, säger i ett pressmeddelande:

– Vi är väldigt glada att ha uppnått våra första 100,000 osignade artister i Spinnup. Våra scouter söker kontinuerligt efter ny musik i plattformen med hopp om att finna nya talanger och låtar. Vi är otroligt stolta över framgångarna som våra artister och scouter uppnått tack vara vårt unika samarbete med Universal Music’s A&R:s.

Lars Nylin