17 november 2016

FÖRLAG Tyska förlagsbranschen chockad

Den tyska förlagsbranschen är skakat i grunden efter att en domstol i Berlin kommit med en dom med konsekvensen att upphovsrättsorganisationen GEMA inte längre skulle ha rätt att fördela markanta delar av förlagsintäkter. Lars Karlsson på svenska Warner/Chappell är i högsta grad inblandad.

Domen är följden av att låtskrivarna i gruppen Das Ich stämt GEMA – som de är medlemmar i – och hävdat att de utöver sin kompositörsandel även ska få behålla även sitt förlags intäkter, d v s att GEMA inte ska få fördela intäkterna enligt vad som gängse hos upphovsrättsorganisationer.

Enligt uppgifter har det tyska Piratpartiet Piratenpartei Deutschlands till delar finansierat processen och den ses allmänt som ett sätt av partiet att ta politiska poänger.

– Tyska förläggare är chockade av domen och fruktar för sin överlevnad, säger Rolf Budde, ordförande i den tyska musikförläggarorganisationen till Billboard.

En som i högsta grad blivit inblandad är Lars Karlsson, som förutom att vara VD för Warner/Chappell Music Scandinavia också har samma position i Tyskland.

När MI söker honom för en kommentar svarar han att han i nuläget jobbar mer eller mindre dygnet runt med saken. I väntan på att man får ut domen från domstolen Kammergericht  i Berlin vet man inte om utfallet gäller specifikt Das Ich eller är generellt.

Det senare skulle djupt skaka den tyska förlagsbranschen. Förutom framtida konsekvenser skulle domen även krasst kunna innebära att stora summor retroaktivt ska återbetalas från minst sommaren 2012 och till i dag, möjligen så långt tillbaka som till 2010.

Lars Karlsson berättar att det långtifrån bara de tyska förlagen och GEMA som är skakade:

– Verkligen inte. Man skulle kanske kunna tro att låtskrivare skulle hoppa av glädje över utsikten att få mer pengar. Men så är det definitivt inte. En överväldigande majoritet av våra upphovspersoner är djupt oroade över vad detta kan komma att innebära för musikförlagens vilja att investera och ta risker framöver.

En faktor som ytterligare komplicerar hela situationen är att det i januari 2017 kommer ett nytt EU-direktiv i ämnet, ett direkt som har helt annan syn på saken än domstolen i Berlin. Eftersom det troligen kommer att ta 6-8 veckor innan det står klart hur generell domen är kommer det faktiska utfallet alltså i princip att krocka med EU-direktivets innehåll.

Finns det någon risk, ur ert perspektiv, att domen kan ”gå på export” till oss?

– Jag är inte jurist, men den risken ser jag inte eftersom vi har en annan lagstiftning i området än i Tyskland, en lagstiftning som gör att vi kan göra upp sådant här mellan parterna.

Domen i domstolen i Berlin går inte att överklaga.

Lars Nylin

Läs mer här:   http://www.billboard.com/biz/articles/news/legal-and-management/7580315/german-music-publishers-shocked-by-court-ruling-on

Här: http://www.completemusicupdate.com/article/new-gema-court-ruling-could-devastate-german-industry-say-music-publishers/

Och här: http://www.musicbusinessworldwide.com/publishers-furious-shocking-gema-payout-ruling-germany/