30 september 2016

MUSIKBOLAG Sony Music prisbelönade (igen)

Sony Music Sweden tog hem två priser när landets enda reklamtävling för så kallade ”Inhouseavdelningar” arrangerades i veckan. Bolaget vann dels ”Bästa Digitala Aktivitet” för sin kampanj med Alan Walkers hit Faded samt priset ”Årets Rookie”, som gick till Lisa Hultengren, Creative Manager på Sony.

Det är andra året i rad som Sony Music Sweden tar hem Guld på InHouse-galan i kategorin ”Bästa Digitala Aktivitet”, där kampanjer bedöms utefter dess kreativitet, form och utförande. Andra nominerade i samma kategori var bland annat Universal Sweden Creative Labs för Avicii Begins, Vitamin Well för Zlatan@Work och Fritidsresor/TUI Nordic med appen Min semester.

Gunnar Duintjer, VD på Arkitektkopia och juryordförande i tävlingen motiverar vinsten i ”Bästa digitala aktivitet” så här i ett pressmeddelande:

– Med lanseringen av Alan Walker visar Sony Music i år igen var skåpet ska stå. Att på det här viset använda digital aktivering baserat på ett smart dystopiskt koncept – och på ett sånt utstuderat sätt bygga en helt okänd artists personlighet och hypen runt honom – är oerhört bra orkestrerat från början till slut. Juryn är mäkta imponerad och vill bara se mer. Gärna år efter år.

Vinsten för ”Årets Rookie” motiverades: ”Årets Rookie är en uppskattad och innovativ medarbetare. Utan tidigare erfarenhet från musikbranschen har hon tagit sig an både berömda artister samt skapat lyckade internationella kampanjer för debutanter. Kreativiteten, förståelsen för målgruppen samt de enastående resultaten präglar hennes insatser och vi kan inget annat än utse Lisa Hultengren till Årets Rookie.”

Kampanjen för Alan Walker har uppmärksammats på flera håll. I somras prisbelönades Faded-kampanjen med ett silverlejon på reklamtävlingen Cannes Lions i kategorin ”Excellence in Music Content Production and Distribution Strategy”. Alan Walker är även nominerad som ”Best Digital Artist” i Music Ally Digital Music Awards som arrangeras den 26 oktober.

Den 18-årige artisten och producenten Alan Walker [Sony Music] är en av de mest framgångsrika artisterna globalt under 2016. Faded släpptes i december 2015 och har i dag nått åtta miljoner sålda exemplar världen över.

Lars Nylin

På bilden från vänster: Sony Musics Katrin Bohman (Head of International Exploitation), Johanna Hoffman (Product Manager), Lisa Hultengren (Creative Manager).