13 september 2016

IFPI Färska fakta om vår musikkonsumtion

I rapporten ”Music Consumer Insight Report 2016” tittar skivbolagens organisation Ifpi närmare på hur vi konsumerar musik i dag. Bland annat synas giganten YouTube i sömmarna.

Med en miljard användare är YouTube en potentiell gigant om man talar om ersättning till musikens rättighetshavare. Därför är det inte helt överraskande världens YouTube-användning som främst synas i sömmarna i den helt färska rapporten som utförts av Ipsos Connect i 13 länder däribland Sverige.

Rapporten visar bland annat att 82 % av YouTubes användare använder gratistjänsten primärt för musik. I åldersgruppen 16-24 är musikfokus än mäktigare, hela 92 % säger sig se YouTube främst som en källa för musik. 49 % av de som hittar sin musik på YouTube säger sig välja den i första hand för att det är gratis. Rapporten stryker under vilket bidrag det skulle ge till musiken om ersättningen från YouTube ökade. Där finns också tecken på att det finns betalningsvilja som i dag inte används.

I rapporten sägs det åter att Sverige är i täten bland världens digitalt musikkonsumerande länder i de flesta aspekter. De som konkurrerar är Sydkorea och Mexiko, men i de sista fallet är internetpenetrationen klart lägre än i de övriga 12 länderna i undersökningen.

Här hittar du ”Music Consumer Insight Report 2016”: 

http://www.ifpi.org/downloads/Music-Consumer-Insight-Report-2016.pdf