30 augusti 2016

MUSIKBOLAG Warner utvidgar A&R-verksamheten

Nysatsning på Parlophone. Ökad utgivning på etiketten Giant. Warner Music utvidgar A&R-verksamheten med Robert Skowronski, som blir A&R Director för Parlophone/Giant, och Tove Alexandersson som tar klivet från Produktchef till A&R Manager.

När svenska Warner Music häromåret nystartade den ursprungligen amerikanska etiketten Giant var det med ambitionen att den bara skulle satsa på singlar och ge fler oupptäckta talanger chansen. Man kan lugnt säga att konceptet fungerat. Etikettens första release, Simon Erics Waiting For The Sun, har i dag streamat nära sju miljoner gånger och är bara ett exempel på hits med Giant-stämpel. Dessutom har man levererat två Spotify-ettor samt flertal Topp 10-singlar.

Inte minst har Giant synts i Melodifestivalsammanhang, där etikettens ansvarige Robert Skowronski etablerat sig som en ledande leverantör av finalbidrag. Detta parallellt med att Warner Music i sig cementerat positionen som dominant i tävlingen.

Robert tycks därför inte alltför bekymrad över vetskapen att i dag är nästan alla utgivningar på de stora bolagen singeldrivna:

– Det har hänt så oerhört mycket på mindre än två år. Det som kändes som en smart plan då är nästan en självklarhet i dag, säger Skowronski med ett leende.

I dagarna är Giant en hörnsten när svenska Warner utökar sin A&R-verksamhet och delar upp den i två avdelningar. På Parlophone/Giant kommer Skowronski att ansvara för en utvidgad satsning på nämnda Giant samt ha huvudansvaret för artistutveckling på Parlophone där Tove Alexandersson blir A&R. Samtidigt ansvarar Andreas Håkansson för det som vi här kan kalla för ”Warner/Warner” (där även Calle Rydberg och Johan Olsson ingår i A&R-teamet).

Den tidigare EMI-etiketten Parlophone har efter Warners köp av EMI år 2013 allteftersom smält ihop med Warnerrutgivningen. Nu blir det nya kontrakteringar direkt till Parlophone.

– Vi har haft ett mycket framgångsrikt år. När vi bestämde oss för att öka satsningen var det supertrevligt att hitta talang i huset. Inte minst är det spännande med en tjej som A&R. Vi är fyra A&R:s, alla män, och jag är yngst och är 36. Detta behövs verkligen, fortsätter Robert, som ursprungligen etablerade sig som A&R på just EMI.

– Det här ska bli fantastiskt spännande. Jag har när jag jobbat med press och produkt arbetat nära artister, men det är ändå något annat att vara med i hela processen, fortsätter Tove Alexandersson (som presenteras närmare i en 4 SNABBA härintill- MI:s anmärkning).

Robert är noga med att poängtera att Giant från och med nu kommer bli en renodlad pop/dance-etikett medan man redan håller på och kontrakterar nya namn som man kommer utveckla på Parlophone -”vi har redan nu 7-8 nya akter som är planerade att släppas i höst”. Robert lägger också till att Melodifestivalen fortsatt är ett viktigt sätt för honom att nå ut.

– Det finns inte så många bra scener i Sverige för kommersiella artister, därför är Melodifestivalen självklar och viktig, säger han. Han exemplifierar sedan med hur radions syn på låtar från festivalen radikalt förändrats på senare år. Förr spelades maximalt ett par låtar från festivalen frekvent i bred radio, i dag kan det bli upp till ett dussin. Mycket följden av tävlingens utfall på Spotify. Som Samir & Viktor, sist i finalen men med nästan 20 miljoner streams.

Sedan kopplar han snabbt över till Tove och Parlophone och tillägger med ett skratt:

– Vi är totala motsatser till varandra gällande musiksmak. Jag älskar kommersiella hits och Tove lyssnar på artister som jag aldrig hört talas om. Det kommer att bli en perfekt kombination.

De kan däremot enas om att ingen av dem någonsin varit så fast i ”albumtänk” att de haft några problem att anpassa sig till streamingeran:

– Jag började på Sony 2006, mitt i den värsta krisen, och fanns där när Spotify kom 2008. Jag är liksom formad av ”Spotify-tiden”, säger Tove.

– Och jag har aldrig varit en albumlyssnare. För mig, jag var först dansare, har det alltid handlat om hits, jag fullständigt massakrerade mina Cheiron-singlar, fortsätter Robert.

Den nya satsningen har helt nyligen beslutats – ”a work in progress” som Tove beskriver det – och de ansvariga utformar för närvarande releaseplanen. Men även från nya Parlophone kommer det att komma utgivningar i höst.

– Garanterat ett par i alla fall. Det ska bli ruskigt spännande, avslutar Tove Alexandersson.

Lars Nylin