30 november 2015

TV Talangjakternas tid är ännu inte ute

Med Idol-finalen i Globen den 4 december lämnar den långlivade idoljuryn Laila Bagge – Anders Bagge – Alexander Bard programmet. Om det också är slutet för den 12 år långa programsuccén är osagt. Men branschen verkar tro på en fortsättning för talangjakter i TV.

Kanal 5 2001. Blå draperier med en rosa banderoll med texten Popstars på. Killar i vita polotröjor och tjejer i tajta linnen och jazzbyxor sjunger a cappella i mikrofon. Flera väljer titelspåret från Fame – den amerikanska musikaltv-serien om ungdomar i en artistskola. Det känns symboliskt. Senast vi såg auditions i TV kan mycket väl ha varit i just den 80-talsserien.

Men då var det fiktion, nu är det på riktigt. Harkliga försök till sång varvas med intervjuklipp där den som just provsjungit förklarar hur det kändes. ”Man sjunger inte så som man gör i vanliga fall. När jag övade gick det ju jättebra”. Klipp till sångprov som börjar i för hög tonart. Juryn, med Joakim Åström från Bonnier Music  i spetsen, rör inte en min. 2000-talets version av den klassiska talangjakten har nått svensk TV. Succén är ett faktum.

Den första säsongen av Popstars resulterar i den kvinnliga vokalgruppen Excellence. När gruppen väl är bildad skapas tv-dramatiken istället av skivbolagets jakt på en första hitsingel. En titt på klippen på Youtube bjuder på en rejäl tidsresa. Enorma mixerbord i studion. Referenser till S Club Seven och All Saints. Samtal i stora telefoner med repliker av typen ”vi vill verkligen ha en jättehit som första singel”.

Och så blir det också.  Need to know (Ennie Meenie Miny Moe), skriven av produktionsteamet Epicentre, säljer i 80 000 exemplar och toppar svenska singellistan. Albumet The Region of Excellence säljer dryga 50 000. Sen blir det inte fler album för Excellence som grupp, men framgångarna leder till ytterligare två säsonger av Popstars.

Säsong två tar skivbolaget Warner över scoutandet från Bonnier. Även denna säsong vaskas en grupp fram– Supernatural. En av medlemmarna, Robert Skowronski, är idag A&R på Warner.

– Jag bodde i London när första säsongen sändes, berättar Robert när vi hörs av på telefon.

– Jag gick en musikalutbildning, med dans, sång och drama. Men jag såg engelska Popstars när Hear’Say bildades och fick enorma framgångar. Jag satt bänkad vid varje avsnitt och tyckte att ”fy fan vad roligt”.

Hans mamma ryckte in och betalade en flygbiljett till Malmö så att han kunde gå på audition. Från den gick han vidare till slutcasting i Stockholm.

– Jag var van vid auditionprocessen, jag skolades ju på utbildningen för det, så jag minns det som roligt.

Veckan före jul 2001 fick han beskedet att han kommit med och flytten gick från London till Stockholm. Bandet som bestod av två killar och tre tjejer, fick dela lägenhet och dagarna fylldes av träning med PT, mediacoachning och sångträning. Allt följdes av kameror hela tiden.

– Allt gjordes ju först och främst för TV. Man kunde få ta om saker man sagt så att det skulle bli rätt.

Supernatural släppte tre singlar. Den första, med samma namn som gruppen, nådde förstaplatsen på singellistan. Albumet likaså.

– Och vi gjorde sjukt mycket spelningar. Stadsfestivaler och klubbar.

Men sen ville skivbolaget inte satsa längre.

Hur ser du på det idag?

– Jag kan inte uttala mig om hur de tänkte, jag stod ju på andra sidan då. Men självklart blev man lite nedstämd. Jag vet inte hur avtalen såg ut då men TV skulle väl ha sin del och kanske gick det inte ihop ekonomiskt även om vi sålde 40 000 ex. Det var precis innan branschen började gå ner också så kanske var man extra försiktig då.

Du låter inte särskilt bitter?

– Absolut inte, jag är jätteglad att jag gjorde det. Det blev min väg in i musikbranschen. Hade jag inte varit med i Popstars hade jag inte varit A&R idag. Jag fick mina första kontakter den vägen.

För Roberts del blev Supernatural heller inte slutet på artistkarriären. Han och bandkamraten Sebastian Zelle fortsatte att skriva låtar och bildade trion Nexx med sångerskan Johanna Eriksson. Tillsammans fick de stora framgångar i Östeuropa. Robert har också gjort musikalroller i bland annat Viktor/Viktoria på Oscarsteatern och Mamma Mia på Cirkus. Han körade också i filmen Mamma Mia.

Utifrån din yrkesroll, vad tänker du om talangtävlingar i TV nu 2015?

– Det finns en framtid för talangtävlingar, men det behövs förnyelse. Jag och mina kollegor pratade om det nyligen. TV är ju alltid TV. Även om sociala medier är stort så ger TV ett jättestort genomslag. Men det finns inte så många TV-program som gör skillnad för artister idag. Det är Så mycket bättre, Melodifestivalen och Idol. Idol är ett starkt varumärke så jag tror på en fortsättning.

I USA har American Idol gjort 15 säsonger, men svikande popularitet ledde till att serien las ner efter vårens omgång.

I Sverige startade Idol 2004. Sedan dess har det blivit elva säsonger inklusive den pågående. Bland seriens vinnare finns Agnes Carlsson (2005) och Lisa Ajax (2014) men man hittar fler idag kända och framgångsrika artister bland dem som placerade sig sämre i tävlingen. Tove Styrke, Amanda Jensen, Linnea Henriksson, Darin, Måns Zelmerlöw och Danny har alla placerat sig tvåa och sämre.

Niklas Rune jobbar med Idol för Capitol Music. Det här är hans fjärde säsong. Han har tagit fram vinnarlåtarna de senaste fyra åren och de senaste tre åren har han också jobbat med att ta fram originallåtar till deltagarna för kvartsfinalen. Dessutom har han kontrakterat tidigare Idol-deltagare som Erik Rapp och Jens Hult.

– Idol är enormt bra talangskola. Artisterna får stå på scen inför kameror i upp till tolv veckor, de får sångcoachning. Men bra låtar växer inte på träd, så där kan vi vara med och hjälpa till.

Formatet har vuxit genom åren tycker han.

– Det var ju bespottat under ett par år, men idag finns en helt annan acceptans. De har vunnit på knockout kan man säga. Andra liknande program som The Voice och X-factor har ju bara blivit bleka kopior här. Det beror också på juryn, som är helt fenomenalt castad måste jag säga. De är stjärnor i sig.

Men medan Idol som tv-koncept har vuxit sig allt starkare har musikbranschen genomgått stora förändringar sedan 2004. Det märks också på försäljningen av Idolernas vinnarlåtar. De sex första säsongerna toppar vinnarna singellistan. 2010 bryts rakan då Jay Smith blir trea och så småningom tvåa med vinnarlåten Dreaming People. Och de senaste två årens vinnare Kevin Walker och Lisa Ajax har inte nått topp 5 med sina respektive singlar.

– Topplistan har gjorts om mycket i och med Spotify, konkurrensen har ökat, menar Niklas Rune.

– Det här är ju ett tv-concept och har kanske svårt att nå hela vägen igenom. Man konnektar inte 100%, som man gjorde när det handlade om fysiska skivor och downloads.

Han understryker vikten av att jobba med talang långsiktigt. Förra årets vinnare Lisa Ajax står bara i startgroparna av karriären och kommer att tävla i Melodifestivalen nästa år. I den tävlingen återfinns inte sällan gamla Idol-deltagare och att Sverige gått och vunnit Eurovision Song Contest med två av dem – Loreen 2012 och Måns Zelmerlöw i år – talar ju sitt tydliga språk. Framtiden för talangtävlingar i tv är kanske rätt så ljus ändå.

På fredag står för första gången tre Idol-aspiranter i final: Simon Zion, Amanda Winberg och Martin Almgren.

Vem vinner?

– Det vore fel av mig att utse en favorit. Men de är fantastiska alla tre. De har alla en egen nisch, ett eget uttryck och en egen personlighet. Det är omöjligt att förutse. Det blir den som går igenom rutan i finalen.

Blir det en ny säsong av Idol i Sverige?

– Jag hoppas det!

Christel Valsinger

 

Fler talangtävlingar i svensk tv:

Fame Factory

Startas 2002 av Bert Karlsson i TV3. Här vaskas talanger fram som får utbildning. De får skriva låtar och producera i Cue Base. Coachas i sång och framträdanden. Ett slags poängsystem tar deltagarna vidare. Härifrån kommer under några år ett flertal blivande Melodifestivalsstjärnor att kliva fram: Magnus Bäcklund, Jessica Andersson, Linda Bengtzing, Jimmy Jansson och Johan Becker.

Dansbandskampen

Sänds i SVT åren 2008-2010 och är skapat av Peter Settman och hans produktionsbolag Baluba. Programmet gjordes i tre säsonger och vinnare: blev Larz-Kristerz, The Playtones och Elisas.

The Voice

Sänds i TV4 våren 2012. Ett originalformat från Nederländerna där fyra coacher väljer ut talanger att jobba vidare med. I Sverige gjordes bara en säsong. Coacher var Carola, Ola Salo, Petter och Magnus Uggla. Vinnare blir Ulf Nilsson, men mest känd i efterhand har Nicole Sabouné blivit, som tävlade i Ola Salos lag.

X Factor

TV4 ersatte Idol med X Factor hösten 2012, men lade ner programmet och tog tillbaka Idol året efter. Byggde på det brittiska formatet The X Factor med uttagningar följt av direktsändningar. I juryn satt Andreas Carlsson, Marie Serheholt, Ison Glasgow och Orup. Vinnare av den enda säsongen blev Awa Santesson-Sey.