29 november 2015

4 SNABBA Mathias Bridfelt/TV-bokare

Mathias Bridfelt har länge varit artistbokare för exempelvis Sommarkrysset i TV4. Nu dyker hans namn upp lite överallt. MI har kollat hur det gick till.

Trippeluppdrag för SVT och TV4, hur gick det till?

– Efter min tionde säsong av Sommarkrysset, för TV4, blev jag kontaktad av SVT för musikredaktörsarbete med Tolvslaget från Skansen med Ring klocka ring och gästartister, med 1,4 milj tittare förra året. Jag har inte varit mycket av en storhelgfirare genom åren, men nu ser jag fram emot nyårsafton för första gången på länge. Nyligen hörde även TV4:s Nyhetsmorgon av sig och från 1 december kommer jag även att arbeta som musikredaktör med detta. Jag tackar ödmjukast för förtroendet och kommer powerwalka över Gärdet mellan mediehusen med alla artisternas senaste alster på spellistor i hörlurarna. Inspirerande!

Vad är din bakgrund som ”TV-bokare”?

– Jag hade arbetat i nära tio år med artistprojektledning, pr och a&r på skivbolag när jag blev lockad över till TV-sidan. Det som lockade var att under hela året få arbeta med de flesta av våra nya och etablerade artister i olika genrer, samt att även vara med och pusha fram de artister som förtjänar en större publik. Musikalisk utbildning har jag fått genom att vara konferencier på jazzklubbar, jobba på skivaffär och som DJ på klubbar och barer. Samt att jag varit nere med gospeln i dryga tio år , där jag stått på scenen som tenor. Att ha både levt och andats musik från många olika communities känns bra att ha i ryggen inför TV-musikuppdragen. Nu har jag 155 tv-sändningar på CV:t men är fortfarande en ”ung talang” jämfört med många av de producentlegendarer jag får förmånen att arbeta med på SVT och TV4.

Hur tycker du livemusiksituationen utvecklar sig i TV?

– Det finns fler TV-program med livemusikinnehåll idag än någonsin tidigare. Detta ger artister möjlighet till kontinuerlig kontakt med miljonpublik runt om i landet, året om. Nu är det viktigare för musikbranschen att synka artistframträdanden i TV med att styra publiken till streamingtjänster, ofta via sociala media. Jag får ofta höra från artister som jag tv-bokat att de har fått många nya konsertbokningar strax efter att ha varit med live i TV, och konserter är minst lika viktigt som streaming för ett att artistvarumärket ska kunna växa.

Vilka tycker du är absolut bäst på att ”göra TV” och varför?

– De artister som har en helhetssyn på sin ”act” på scenen och har en vilja att bygga ut sin musikaliska vision även visuellt brukar ofta nå TV-publiken bäst. Men det är viktigare i vissa musikgenrer än andra. Jag kan inte namnge ”bästa TV-artisterna” för den listan skulle bli för lång. Men två TV-ögonblick från Sommarkrysset i somras som många pratade om var när Mariette hade TV-premiär på sin Pride-låt My revolution. Det slog varma blixtrar om henne i sändningsögonblicket. Man förstod att hon brann för detta. Ett annat var när Sveriges största gospelsångare Samuel Ljungblahd skapade publikmagi med sin Greater – vilket strax efteråt, mig veterligen, var det mest delade enskilda tv4.se-klippet av en musikartist under hela 2015. Ibland glömmer man kanske att inte ens den största av sverigeturnéer kan nå lika många människor som ett enda stort TV-program.

Lars Nylin