6 oktober 2015

MUSIKBOLAG Playground Music YouTube-certifierat

Som första musikbolag i Norden har Playground blivit YouTube-certifierade. Blivit vadå sa vi? Vi låter Sophie Andersson, kommunikationsansvarig på Playground, reda ut det.

– Det innebär helt enkelt att vi är väldigt bra på att arbeta med YouTube. Vi har stor kunskap om hur man hanterar våra och våra artisters rättigheter och hur man bäst arbetar för ökad synlighet och ökade intäkter. Vi är första skivbolaget i Norden som är certifierade, vilket vi såklart är väldigt stolta över!

Detta har föregåtts av en utbildning. Vad lärde ni er där?

– Precis, programmen inom vilka vi är certifierade heter Audience Growth och Digital Rights. Det var grundliga kurser som gick igenom allt ifrån hur man som kreatör optimerar sin kanal, hur man ökar sina annonsintäkter och hur man bäst bevakar sina rättigheter på Youtube.

På vilket sätt jobbar Playground med YouTube?

– YouTube är en av våra viktigaste partners på den digitala marknaden och vi arbetar väldigt aktivt med tjänsten. Vi hanterar nästan samtliga av våra artisters konton och lägger ned mycket resurser på detta. Det en komplex tjänst framförallt inom musikbranschen med så många olika rättighetshavare, därför är det den här certifieringen väldigt viktig för oss och en garanti för våra partners, lablar och artister att vi har kunskapen att kunna förvalta deras material.

– Självklart är Youtube också en viktig del i både lanseringen av artister som i det kontinuerliga arbetet. Vi arbetar även aktivt med vår katalog vilket har gett väldigt positiva resultat.

Delar av branschen ser ju snarare YouTube som ett hot eftersom musiken är gratis för användarna och inte genererar några större intäkter till rättighetsinnehavarna. Vad är er syn på saken?

– YouTube är som jag nämnde innan en av våra viktigaste partners idag, deras globala täckning är fantastisk och med över en miljard användare är det en självklarhet för oss att finnas på plattformen. Men vi ser samtidigt gärna att YouTube snarast blir en service som inte omfattas av Safe Harbour-reglerna, utan att de liksom Spotify och andra streamingtjänster förhandlar avtal med oss som rättighetshavare. Det behövs tydliga spelregler som är lika för alla. En sådan förändring skulle utveckla YouTube enormt och kanske göra den till den tyngsta musiktjänsten.

– Youtube har en bra transparens i sitt system, men med en väldigt låg ersättning per stream. Vår förhoppning är att fler marknader kommer bli mogna annonseringsmarknader och därmed öka intäkterna tillbaka till artisten.

Christel Valsinger