Annons

INTERVJU Hilda Sandgren MTA

Nyheter

Nyligen fick MTA och Hilda Sandgren priset Musikörat vid festivalen Live At Heart för sitt bidrag till den svenska livescenen. Ett växande bidrag från ett bolag som arbetar lite vid sidan av branschens giganter. MI har träffat Hilda sandgren.

”Nej, nej, jag kommer att spela mer, jag har planer…” Hilda Sandgren på MTA Production svävar inte på målet när hon får frågan om hon lagt ner den skådisvision som en gång fick henne att först börja sikta mot scenarbete. Men 2015 är detta en hobby. För Sandgren har mer än fullt upp med att driva ett produktionsbolag som i skuggan av giganter som Live Nation, United Stage, Luger och Blixten & co etablerat sig som lite av en medelväg mellan stort och litet i livesammanhanget. Inte minst är MTA alternativet för många som inte rör sig inom exakta pop- eller rockfållor. ”Testa med Hilda, hon kan folkscenen” har blivit ett vanligt uttryck när artister söker sig till andra scener än de mest bekanta. Man kunde lika gärna sagt ”blues, world eller jazz”. Men MTA gör även produktioner med större namn och har med 80-talet artister nu passerat 20 miljoner i omsättning.

Det är därför fullt upp i trånga rum när MI möter Sandgren i MTA:s lokaler i centra Stockholm. Där delar de kontor med skivbolaget Playground, längst in i en korridor hittar man i tre rum det halvdussin anställda som under detta år gör mer än 1000 produktioner. Dessutom finns det en liten förgrening på annat håll i stan, en sponsor bidrar till det kontor där det nya skötebarnet Stockholm Folk Festival arrangeras från. SFF startades av bland andra Tomas Ledin år 2012, men nu är det MTA som håller i vardagsjobbet och projekteringen av 2016 års festival är redan igång.

MTA har seglat upp som lite av ”komplement” till de stora respektive mer nischade bokningsbolagen – hur beskriver du själv er position?

–  Som en outsider och från början var vi en motståndsrörelse till förutfattade meningar om vad ett agent och ett  bokningbolag, produktionsbolag  kan vara. På senare tid är vi ett komplement till de stora och mera nischade bolagen. Nu är vi inte så små själva längre. Det som är viktigt för oss är att inte  ”fastna”, utan röra oss framåt- i takt med tiden. Vi sätter cirka 1100 gig per år. Tidigare är vår marknad  Norden men 2016-2017  kommer vi även sätta spelningar i resten av världen.

Ni fyller 15 i år. Vad är största skillnaden mellan vad du trodde 2000 och vad det blivit år 2015?

– De första åren: 2000-2003 var jag anställd- både inom restaurang, bokningsbolag och management. Jag byggde mig ett kontaktnät, lärde mig branschen. Allt jag kunde det lärde jag mig, medan jag skrev på min affärsplan. Jag trodde inte att behovet av MTA fanns i så stor grad, inte heller att vi skulle kunna ta så stor plats. Jag har arbetat med stor passion och mycket hjärta och inte ens jag trodde att det skulle kunna gå att livnära sig på detta och att ha så kul samtidigt. Det är den största skillnaden. Jag blev förvånad att jag klarade mig så pass bra. Någon tid senare förstod jag dock att det krävs oerhört mycket strategi och tålamod. Jag fick verkligen lära mig den hårda vägen genom att som konsult i eget ”namn” genomleva  många upp och nergångar. Efter 2006 förstod jag att allt jag tänkte att jag ville göra, det kunde MTA göra. Då började jag anställa personal. Först i projektform och sedan på heltid. Jag tycker det är roligt att skapa team. Det är roligt att skapa nya möjligheter med mycket arbetskraft! Det är fortfarande en positiv överraskning att det finns så mycket saker och så roliga och viktiga saker att göra i vår bransch! Jag får en kick av se att hur vi, artisterna och arrangörerna utvecklas. Jag gillar att vara ”på väg”. Så i stora drag så har jag blivit glatt överraskad.  Det allra viktigaste som jag lärt mig är att det gäller att skapa en bra prestationsmiljö för alla medarbetare och artister. Effektiviteten med alla digitala plattformar och de nya  kommunikationsmedlen har också överträffat alla förväntningar som jag hade år 2000.

Vad hade du gjort innan MTA?

– Jag arbetade som fotoassistent, hade flertalet egna band och musikaliska projekt och drömde om att bli skådespelare. Jag sökte några gånger till scenskolan men kom inte in. Samtidigt hade jag mycket energi så jag startade en egen grupp och satte upp pjäser. På så sätt lärde jag mig den hårda vägen och fick en scen att spela på ändå. När jag väl var igång där så upptäckte jag förtjust hur det var att producera en förställning från A-ö. Jag jobbade samtidigt  med lokal tv i Täby, pluggade dramatik och började producera allt möjligt. Då startade MTA. Jag byggde en musikstudio och spelade in artister. På den vägen hamnade jag på United Stage som koordinator. Det var mycket lärorika år. Därefter jobbade jag med Marie Dimberg på D & D  management och det var då jag fick en ”Aha”- upplevelse av hur viktigt ett management är. Därefter jobbade jag med reklamfilm på Tv4. En dag ringde Joe Labero och berättade att de sökte en Production Manager till hans bolag. Jag hoppade på och blev frilanskonsult. Här var jag tillbaka både på scengolvet som rekvisitör, magiassistent  men också i tekniska crewet som  följespot-förare, ljudtekniker, filmare m.m Framförallt fick jag planera alla jobben som skulle göras! Jag åkte till Ryssland och USA, såväl som till Norge, Danmark och Lettland. Vi gjorde väldigt många jobb på Julgalor och invigningar samt på små middagar. Jobbet var en utmaning på många sätt. Framförallt blev jag orädd.

Utifrån känns det som om MTA etablerade sig slutgiltigt med Sofia Karlsson och föreställningen Jul i folkton? Stämmer det?

– Joe Labero lärde mig att känna igen en unik nisch. När Sofia ringde mig kände jag direkt att MTA kunde nischa sig genom att ta ett ”magiskt kommersiellt grepp” på folkmusiken och visan! Det var som en trampolin. Hon hade en oerhörd energi och begåvning. Jul i Folkton identifierade jag som ett drömprojekt efter att ha arbetat med Julgalan i olika sporthallar. Jag kunde se kontrasterna mellan dessa världar och förstod att Jul i Folkton behövdes. Jag gillar att gå nya vägar, så det gjorde jag genom exempelvis dessa två projekt. Man kan säga att det var starten på en positiv spiral av möjligheter som kom i min väg. De flesta tog jag tillvara på.

Hur många är ni i dag, omsättning, antal artister, etc? Hur stort kan det tänkas bli?

– Fem på heltid, en på deltid och tre konsulter. Omsättningen är cirka 20 miljoner per år.  Artisterna är cirka 80. Jag tror vi kommer ligga på kring tio heltid och 100 artister. Framåt tänker jag att vi arbetar mer med export. Detta gör att vi behöver arbeta med flera artister. Världen innehåller många spelplatser. Behovet av livemusik är mycket stort. Vi satte 1100 gig förra året. Jag tror vi kommer öka antalet gig till 1500 stycken under 2016.

För några år sedan startade MTA skivbolag ihop med Sofia Karlsson. Var det en tillfällighet eller har ni andra sådana roller?

– Vi startade för att vi ville bestämma allt själva och ha kontrollen. Det var ingen tillfällighet utan ett viktigt steg. I framtiden planerar vi att i ännu större grad släppa många olika artister på denna labeln.

2012 startades Stockholm Folk Festival. Hur gick det till? Hur blev Tomas Ledin inblandad?

– Festivalen startades på initiativ av Tomas, Esbjörn Hazelius och Esbjörn Mårtensson.  Jag bokade dit en hel del av de artister jag vid tillfället representerade. Tomas ville gärna ha med mig i festivalen. År 2013 så gick jag in och blev delägare tillsammans med honom. Detta är en folk och världsmusikfestival och en spelmansstämma. Den är den enda av sitt slag i Mälardalen. Hesselbyslott är en unik plats med en perfekt slottspark för ändamålet. Målet vi har är att festivalen skall slå rot och bli en tradition över tid. Vi vill uppmärksamma musik, kultur, dans m.m, som kanske annars inte får så stor plats i media annars.

Beskriv känslorna när ni fick priset Musikörat nyligen vid Live At Heart…

–  Det är oerhört viktigt att bli synliggjord och uppskattad genom att få  ”Musikörat”. Det är ett kvitto på att det vi gör behövs. Målet med festivalen är att bygga en musikalisk oas av mångfald, jämlikhet och  för alla. Vi har som mål att arbeta för att festivalen skall bli så inkluderande som möjligt. Det finns mycket arbete att göra här. Så att bli bekräftad på detta sätt genom priset är ”som en klapp på axeln för oss alla”. Vi är många som arbetar med festivalen. Cirka 100 volontärer, tio i ledningsgruppen, sex adepter och nio sommarjobbare och sedan hela slottet med deras organisation som ju är mycket viktigt för samarbetet. Alla som jobbar med festivalen delar på priset.

Andra egna festivalplaner?

– Vi planerar att göra en till festival på slottet under vintertid. En kammarmusikfestival som heter Hesselby Kammarmusikfestival, den blir av redan nästa år, 1-6 mars.

I musikbolags och förlagsbranscherna överskuggas mycket av paradigmskiftet till streaming. Har ni något motsvarande skifte i er bransch?

– Ja, för att biljettleverantörerna är fler än på länge. Det handlar om att vinna konsumenten på alla möjliga sätt och försöka hitta nya behov uppfylla. Vi vill alla hitta lojal publik och ny publik. Nu mer än någonsin så är det viktigt att beröra och jobba med passion och kreativitet för att väcka lust och nyfikenhet. Detta försöker vi i live-branschen förpacka på olika sätt och kanalisera ut. Detta märks mycket mer än tidigare tycker jag.

Som lekman hör man ständigt åsikter om just biljettdelen av er bransch – är biljettmarknaden ett frågetecken som du ser det?

–  Inget frågetecken men jag tror det kommer komma en hel del innovationer för att uppfylla nya behov.  Dessa behov har vi skapat och lärt konsumenten. Allt i takt med tiden.

Ser du själv att det saknas någon sorts aktör i er bransch – i exempelvis någon genre?

– Jag tycker att det saknas management, vi behöver även flera spelställen och arrangörer.

Vad har ni på gång framöver?

– Den senaste tiden har vi blivit ett mångkulturellt arbetslag. Personalen är från Norge, Portugal och Finland. Detta hjälper företaget att bli bättre med de kulturella och språkliga koderna. Kulturen på företaget blir mera kreativ och rolig. Jag har satsat på att anställa/ ta in varannan tjej/ kille och det är ett mycket bra recept för balansen. Vi har blivit allt mer digitaliserade vilket har gjort oss mer effektiva och ännu bättre på att se möjligheterna i affärerna.  Det är därför vi har så mycket energi till att jobba med export nu. Vi jobbar med mässor och gör showcases utomlands. I veckan är vi på Folkelarm Oslo. Här visar vi upp tre av våra artister: Hazelius/Hedin, Skenet och det samiska bandet Ára.  Målet är större samarbete med Norge och Norden. Vi kommer åka till Womex och Visa for Music i Marocko. Målet är mer samarbete globalt. 2016 kommer vi att satsa mer mot USA, Kanada genom att närvara på Folkalliance i Kansas, etc.  Vi skall vara den perfekta samarbetspartnern för alla genrer. Jag satsar även vidare på att bygga Stockholm Folk Festival och  jag kommer försöka göra Hesselby slott till en mer känd spelplats och arena.

Lars Nylin