7 september 2015

DIGITALT notiser

MI:s expert på allt musikdigitalt, Daniel Johansson, är tillbaka efter sommaruppehåll. Denna vecka med bland annat färsk intressant statistik om Tidal och Facebook.

I Österrike ligger låten Schweigenminute etta på topplistan över singlar. Låten är helt enkelt en tyst minut, för att uppmärksamma flyktingkrisen i Europa. Den tysta minuten finns på iTunes, Amazon och Google Play, och alla intäkter går oavkortat till ett flyktingläger utanför Wien.

De senaste siffrorna från Tidal visar att tjänsten inte har mer än 800 000 betalande användare. Efter att ha strömmat en mixtape från Lil Wayne under juli månad har man fått en stämning om 50 miljoner dollar på halsen, och debaclet med livesändningen av Drake och Apple nyligen, liksom Madonnas uttalande att tjänsten har en del ”knutar” som måste lösas upp, spär på bilden av att Tidal inte har det så lätt. Som tur är släpper Jay Z en ny champagne i oktober, ”Ace of Spades”, som kommer gå loss på 5 000 kronor flaskan.

Oslo tingsrätt har beslutat att internetleverantörer i Norge måste blockera piratsajterna The Pirate Bay, Extratorrent, Viooz, DreamfilmHD, Swefilmer, Primewire och Movie4K. Teleoperatörerna var försiktigt positiva till beslutet, eftersom man menat att det är rättssystemet som ska avgöra huruvida en webbplats ska blockeras, inte internetleverantörerna själva.

Den 9 september fyller Pandora 10 år och firar med ett dygns reklamfri musik. Tjänsten har nu 80 miljoner aktiva användare i månaden, och sedan starten har det tryckts 55 miljarder tummen upp/ned. Musik från 200 000 artister finns på tjänsten, som fortfarande, efter tio år, väntar på första året med ett vinstresultat.

Den japanska appen Line har lanserat sin nya musiktjänst i Thailand, där appen har 30 miljoner användare. Streamingtjänsten kostar motsvarande ca 15 kronor i månaden och är framför allt inriktad mot mobilt musiklyssnande. Line har totalt över 200 miljoner användare i Asien, med Japan som den största marknaden.

Innan Apple Music lanserades gick det ständiga rykten om konflikter mellan personal från Apple och personal från Beats. Ian Rogers, som var med från början och ledde utvecklingen av radiokanalen Beats 1 har nu lämnat Apple, två månader efter lanseringen. Efter den första månaden hade Apple Music fått 11 miljoner registrerade användare, men 48 procent av dem hade också hoppat av ganska snabbt. I oktober går provperioden på tre månader ut för de som registrerade sig vid lanseringen av tjänsten.

I takt med att köpta nedladdningar av musik minskar, har också Shazam börjat få problem. Shazam har en liten kickback på varje köpt nedladdning man genererar, en kickback som man alltså inte får när man leder trafik till streamingtjänsterna. Shazam är därför tvingade att ändra sin affärsmodell. Siffrorna från 2014 visar en förlust på 190 miljoner kronor. Omsättningen låg på 460 miljoner kronor.

Sony Music i USA har ingått ett samarbete med Artist Growth kring det nya nätverket AG Accel. Syftet med samarbetet är att kunna samla in data och information om artister för att kunna förfina A&R-processer. Justin Eshak, på Columbia Records som ägs av Sony, säger: ”Data is playing an increasingly important role in our A&R process. How information is gathered and ultimately used is paramount in our goal to distance ourselves from competition, and we view touring data as another key metric in this equation”.

I Ryssland pågår ett arbete för att låta en ny statlig myndighet ta över hanteringen av licensiering och insamling av pengar till rättighetshavare. Än så länge är det bara på förslagsstadiet, men förslaget kommer bara en månad efter att de tre fristående organisationerna RAO, VOIS och RSP meddelat att de ska slås ihop. Jämförelsevis skulle det vara som om STIM, IFPI och Copyswede slogs ihop i Sverige.

TuneIn har släppt en premiumversion av tjänsten. Betalande användare kommer få tillgång till 600 radiokanaler som fungerar som partners till TuneIn, och då slippa reklam.

Förra måndagen var första gången som en miljard människor använde Facebook under en och samma dag, d.v.s. en sjundedel av hela jordens befolkning loggade in och använde Facebook den dagen.

Daniel Johansson