2 augusti 2015

NYLIN Prime Music biter Spotify i svansen

När Amazon lanserar sin tjänst Prime Music även i Europa kommer frågan: är detta ett stort hot mot Spotify? Troligen inte, men tjänsten biter helt klart Spotify i svansen, tror MI:s Lars Nylin.

Just som allt streamingfokus finns på ”kriget” mellan marknadsledande Spotify och den mäktiga uppstartaren Apple Music smyger e-handels-giganten Amazon fram med en nyhet som helt klart kan påverka perspektiven i streamingsammanhanget.

Amazons streamingtjänst Prime Music, sjösatt förra året i USA. Har nu även lanserats i Storbritannien och MI uppfattar att det är en tidsfråga innan även en stor Amazon-marknad som Tyskland har tjänsten.

Prime Music har visserligen bara en miljon låtar – Spotify har över 30 miljoner – och inga alls från marknadsledande Universal Music.

Men tjänsten når enormt många, statistiken säger att Prime Music redan innan UK-lanseringen hade 30 miljoner betalande användare – dubbelt så många som Spotify. Den kostar dessutom bara 99 dollar om året (79 pund i Storbritannien) och man får tillgång till de låtar man köpt som download genom åren.

Amazon har klargjort att man inte har för avsikt att bli marknadsledande i musikstreaming på samma sätt som man blivit i e-böcker. Man ser detta som en stor pusselbit i det e-kommers-pussel som bolaget ständigt lägger, och nöjer sig primärt med att vara ett prisvärt bonus för de som redan handlar hos Amazon.

Europasatsningen är därför troligen inte på kort sikt något hot mot tjänster som Spotify, Deezer och Apple. Däremot talar mycket för att det på lite längre sikt stjäl en potentiell tillväxtgrupp för de nämnda. För det är bland annat hos i dag sovande streamingaktörer, i synnerhet de lite äldre, som de renodlade musiktjänsterna hittar nya kunder.

Att Amazon är så stora i länder som inte hittills inte helt fallit för streaming – i synnerhet Tyskland men även Japan – torde även det vara skäl för viss oro i Spotifyhögkvarteret.

Lars Nylin