26 juli 2015

4 SNABBA Nusse Antoni/Mascot

Mascot tilllhör knappast de mest kända bolagsnamnen. Men den närmaste tiden är Mascot i spotlight när såväl Joe Bonamassa som Beth Hart gör uppmärksammade Sverigebesök. MI har kollat upp detta och annat med bolagets skandinaviske representant Nusse Antoni.

Vad är Mascot för bolag?

– Mascot Label Group (MLG) är en paraplyorganisation för fyra etiketter: Mascot Records som fokuserar på hård rock/metal med artister som Black Label Society, Steve Lukather, Bernie Marsden, Vandenberg’s MoonKings, Stoneghost m fl. Provogue Records, med blues/rock-artister som Joe Bonamassa, Beth Hart, Robert Cray, Robben Ford och Gov’t Mule. Cool Green Recordings med progrock som Crippled Black Phoenix, De Staat m fl. Music Theories ger ut mer experimentellt med bland andra Flying Colors, Neal Schon och Don Airey. MLG har kontor i Nederländerna, Tyskland, Storbritannien, USA och Sverige. Det skandinaviska/nordiska öppnade för cirka fem år sedan och jag har varit ansvarig här de sista fyra. Det handlar om de traditionella skivbolagssysslorna som press, promotion, marknadsföring.

Joe Bonamassa på Globen och Beth Hart på Stockholm Art, detta måste vara din mest hektiska period som Mascotrepresentant?

– Det är verkligen roligt! Bonamassa har sedan starten koncentrerat sig på att giga och ge ut plattor och inte gjort så mycket traditionell press. Han gavs en plattform av MLG:s ägare och CEO Ed van Zijl och började spela i Europa för knappt femton år sedan. Den linjen har han hållit fast vid och ryktet om hans fantastiska gitarrspel har spridit sig så att han nu regelbundet spelar hemma i USA och även i Australien och Nya Zeeland. Numera är han inte bara gitarrvirtuos utan en fullfjädrad artist med en stark backkatalog och tusentals fans. Beth Hart har gjort lite samma sak och är en gudabenådad liveartist. Så dessa spelningar är snarare resultatet av ett gnetande från framför allt Joe och Beth men också mig och MLG att nå hit. Bluesrocken är ju en genre med rätt många fans men som i media uppmärksammas rätt lite här i Sverige. Det är en helt annan sak i framför allt Norge och Finland där det finns ett brett och starkt nätverk med klubbar, festivaler och tidskrifter.

Vad kommer i höst från Mascot?

– Vi har precis släppt plattor med New Orleans stolthet Galactic samt en soloplatta med Gov’t Mules frontman Warren Haynes. Vi kommer i höst att fira Robert Crays 40 år som artist med liveplatta och DVD/blu-ray, Bonamassas sidoprojekt Rock Candy Funk Party släpper platta nummer tre, debutalbumet från Kanadas hårt rockande No Sinner, Leslie West, Walter Trout m fl. Sedan vore det inte ett riktigt Mascot-år om inte Joe Bonamassa släppte en liveplatta vilket han gör i september. Vi signar en hel del nytt som brittiske gitarristen Aaron Keylock samt en hel del ny metal som kommer i slutet av året. Vi letar ständigt efter nya spännande akter.

Vad har du själv för bakgrund?

– Jag började i detaljhandeln då jag var med om att öppna Mega/Skivakademien, där blev jag kvar i nästan tio år och sedan en mängd roller på Showtime Distribution som bland annat label manager för Sanctuary och Rykodisc. Men allt började med The Beatles…

Lars Nylin