Förlag 23 april 2015

FÖRSTA OCH SENASTE med Anders Mörén/Misty Music

Anders Mörén har drivit förlaget Misty Music sedan 1987. För MI berättar han om när han för första gången hörde en av ”sina” låtar på radion och när han fick hänga i Staxstudion med Booker T. Jones.

Anders Mörén var med och startade Sundsvalls första rockklubb Teen Beat Club 1965 och sedan tog musikintresset över mer och mer. 1973 anställdes han på Sweden Music hos Stikkan Andersson och sedan 1987 driver han Misty Music. Bland de egna upphovsmännen finns Anna von Hausswolf, Chris Lindberg och The Black Explosion. Samarbeten genom åren har dessutom skapat nya förlagskonstellationer såsom Container Recordings & Publishing ihop med Håkan Lidbo och Starlab med Peter Sahlin.

Den första artisten/låtskrivaren du kontrakterade?

– Det var nog J C Barretto, sångare som spelade keyboard och ursprungligen kom från USA. Han kom från en stor musikersläkt där bland andra Ray Barretto, som spelade med Charlie Parker ingick. Micke B Tretow producerade och det blev två album på Polar i nån slags rock-funk-disco stil.

Och den senaste?

Stupidity, ett svenskt garagerockband, som är ett av Little Stevens favoritband, vilket lett till att de både har låtar i flera avsnitt av serien Lilyhammer och dessutom upptäder live i ett avsnitt i senaste säsongen

Första gången du mötte en av dina idoler?

– Jag och min kompis Lasse åkte Greyhoundbuss runt i östra USA 1968 och kom till Memphis och eftersom vi var stora soulfans måste vi bara se Stax Studion. Vi letar upp adressen i telefonkatalogen och hittar till och med Booker T. Jones hemmaadress, så vi står utanför hans hus när han kommer ut. Vi berättar varför vi är där och han kör oss till Stax Studion, där vi får träffa Steve Cropper, Duck Dunn och Al Jackson Jr från hans band och vara med när de mixar en cover på Jimi Hendrixs Foxy Lady som kom med på deras nästa album McLemore Avenue.

 Senaste gången du bad om en autograf?

– Jag har aldrig varit någon riktigt entusiastisk autografsamlare, viket jag ångrat, för det har inte saknats tillfällen.

 Första låtskrivaren du kontrakterade som fick ett stort genombrott?

— Både under Sweden Music-åren och första åren på Misty Music var många låtskrivare signade till de närstående skivbolagen.Ser man utanför dem så skrev jag avtal med sex DJs som gemensamt jobbade under namnet SweMix i början av 1989 och där ingick ju både Dag Volle (Denniz Pop) och Sten Hallström (StoneBridge). En av SweMix vokalister var Martin Carboo, som var med-upphovsman till Leila K’s Got To Get. Och sen kom Dr. Alban.
– För övrigt jobbar jag fortfarande med StoneBridge och det har blivit flera internationella hits genom åren.

Senaste gången du fick gåshud av en demo?

– Det var väl en vecka sedan, men tyvärr kan jag inte berätta vem eller vad jag lyssnade på…

 Första gången du hörde en av ”dina” låtar på radio?

– Det var under mitt första år på Sweden Music. Vi gick igenom låtar som vi fått från den amerikanske producenten Snuff Garrett och hittade en låt som hette Half Breed och det kändes Björn Skifs direkt. Vi trodde att det var en demo och skickade den till Bengt Palmers, som spelade in den direkt. När jag hörde den på radion senare på hösten kändes det som jag hade hamnat helt rätt. Att det sen visade sig att demon var Chers inspelning av låten är en helt annan historia

 Ditt senaste riktigt stolta ögonblick i yrket?

– Under början av året har jag haft två mycket stolta ögonblick av helt skilda karaktär. Dels att se första avsnittet av femte säsongen av Shameless och direkt efter förtexten höra Smile At Trouble med Christian & the 2120’s när kameran ”flyger” in över Chicago. Mäktigt.

– Och att se och höra Klabbes Bank på Fasching inför en entusiastisk publik där de bland annat spelade låtar från sitt senaste album Z.

Christel Valsinger