5 november 2014

DIGITALT SoundCloud i avtal med Warner Music Group

Warner Musik Group är det första stora musikbolaget som gör ett avtal med musikplattformen SoundCloud. Enligt New York Times köper WMG in sig som delägare av 3 till 5 procent av den Sverigekopplade plattformen.

SoundCloud, med 175 miljoner användare, presenterade i augusti annonsfinansierade On SoundCloud. Nästa år kommer enligt planerna en streamingtjänst. I detta kommer nu Warner Musics artister och Warner/Chappells kompositörer att vara en del, inklusive royalty, Warner ska också vara med och bestämma vad som laddas upp.

“We’re thrilled that Warner Music Group will be the first major label to join our new creator partner program,” säger Alexander Ljung, SoundClouds VD i ett pressmeddelande. “We expect to generate significant revenue for Warner and its artists in the months and years ahead as we roll out an ad-supported offering and subscription service that delivers real value to the industry” fortsätter Ljung, som startade SoundCloud på KTH i Stockholm år 2007.

“This leading-edge partnership reflects WMG’s commitment to establishing new and alternative business models that recognize the value of music for our artists,” säger Warners Rob Wiesenthal i ett pressmeddelande.

“SoundCloud is a distinctly artist-driven service, with a highly engaged global fan community at its heart,” fortsätter Warners digitale chef Jonathan Dworkin.

Innan onsdagens nyhet har de flesta rapporterna sagt att förhandlingarna med majorbolagen gått trögt, och att det närmade sig en situation när majorbolagen skulle sätta hårt mot hårt i de senares kritik mot SoundCloud i upphovsrättsfrågan.

MI har inga uppgifter om hur förhandlingarna går med Universal och Sony. SoundCloud har däremot annonserat att man utöver Warner har gjort avtal med ett 40-tal mindre skivbolag och förlag.

Lars Nylin