24 oktober 2014

DIGTALNYTT Notiser

Musikindustrins Digitalnytt-redaktör Daniel Johansson rapporterar från den digitala musikvärlden.

Sonos och Deezer har i Sverige startat en ny kampanj, där kunderna erbjuds ett års fri tillgång till Deezer när man köper någon av spelarena Play:1, Play:3 eller Play:5. Länk till kampanjen: http://www.sonos.com/sv-se/deezer?r=1. Deezer har senaste tiden rönt ganska stora framgångar i Sverige, och är enligt egna uppgifter nu den näst största musiktjänsten.

Youtube delar med sig av följande: Sex miljarder timmar video tittas på varje månad. Det laddas upp 200 timmar video varje minut. En miljon innehållsägare får betalt från tjänsten. Fyrtio procent av allt tittande sker via mobil. Content ID scannar igenom 400 år video varje dag. 5 000 innehållsägare använder sig av Content ID. En miljard dollar har totalt betalats ut till de som använder Content ID.

Rdio:s moderbolag har under ett års tid sålt av tillgångar för motsvarande 700 miljoner kronor. Tjänsten verkar ha det lite tufft, man lyckas inte locka till sig den mängd betalande prenumeranter som behövs. Hur kommer det att gå för Rdio? Kika på min lilla genomgång kring vilka tjänster som jag tror kommer finnas kvar om fem år: http://www.musikindustrin.se/2014/10/16/digitalnytt-vinnare-och-forlorare/

Bandcamp har infört funktionen att artister kan släppa privata streamingtjänster. För motsvarande cirka 250 kronor om året kan fans prenumerera på en VIP-streamingtjänst, med artistens hela katalog och exklusiva releaser som bara presenteras på streamingtjänsten.

Ytterligare en promotiontjänst mot radio har lanserats. Den här gången är det faktiskt folk från radiosidan som skapat något: Inflyte, med bl.a. Paul Hammil från BBC. Hammil säger: ”As a radio presenter and DJ I was becoming increasingly frustrated at the inefficiency of sending and receiving promotional music. Inflyte was borne out of that frustration and we have, as a result, developed a platform that is much more flexible and lifestyle friendly.” Huruvida det verkligen är en riktigt bra promotjänst återstår naturligtvis att se.

Bono uttalar sig om kritiken mot att en halv miljard iTunes-användare ”tvingades” på senaste U2-albumet: ”Hoppsan. Jag ber om ursäkt för det. Vi fick den här vackra idén, och blev kanske lite uppspelta. Det är vanligt bland artister – lite storhetsvansinne, en nypa givmildhet och ett stänk självförhärligande, och så en djup skräck för att de här låtarna som vi lagt ner vår själ i de senaste åren inte skulle höras. Det finns mycket oväsen där ute. Jag antar att vi förde lite oväsen själva för att nå igenom det.”

För att få fler musiker och artister att förstå och använda Googles produkter kommer man under ett års tid hålla öppna workshops i Nashville. Fokus kommer att ligga på hur man jobbar bäst med Youtube, Google Play och Google+ och hur man kan kan utvecklar relationen till sina fans. Även Spotify har varit med på liknande träffar med musiker i Nashville, New York och snart också Los Angeles. Tonen har enligt uppgifter varit ganska hård, man kan säga att de är där vi i Sverige var 2010.

Amerikanska sällskapet SoundExchange meddelar att det andra kvartalet 2014 blev ett rekordkvartal. 161 miljoner dollar betalades under kvartalet ut till rättighetshavare, en ökning med 8 procent jämfört med samma kvartal förra året. Över 22 000 rättighetshavare  tog emot pengar från SoundExchange, som nu samlar in pengar från 2 500 digitala kanaler.

Daniel Johansson