5 oktober 2014

4 SNABBA Jesper Thorsson/Export Music Sweden

MI har kollat med Jesper Thorsson på Export Music Sweden vad organisationen har på gång inför vintern. Han slog sig ned i länstolen för att summera en hel del aktiviteter…

Vilka är de stora nedslagen för ExMS i höst och vinter?

– Närmast ligger gigantiska Amsterdam Dance Event 15 – 19 oktober med Sverigefokus där vi bl.a sätter ihop en Meet The Swedes-panel och mottagning. Veckan efter gör vi världens största folk- och världsmusikmässa, Womex, som detta år går av stapeln i spanska Santiago De Compostela.  I november återupprepar vi New York- och Tokyo-succéerna från ifjol.  Först ut är Sweden Makes Music i New York i samarbete med Grandins Flying Circus och konsulatet där. Sedan Nomex-initiativet Hokou Night i Tokyo med låtskrivarläger, showcase, trade day, med mera, tillsammans med japansk bransch. Sverige representeras av inga mindre än John Alexis och NONONO. Den nordiska showcasesatsningen JaJaJa rullar på i London med tre klubbkvällar fram till jul. Nytt för i höst är att vi i Nomex(de nordiska exportkontoren) även startat JaJaJa i Berlin, vilket känns oerhört spännande.

– Efter årskiftet följer APAP och ISPA-konferensen i New York. Vi har Eurosonic med European Border Breakers i Holland, By:larm i Oslo och ett pärlband nya intressanta seminarier hemma i Sverige. Vi fortsätter satsningen Swedish Boot Camp, tillsammans med de andra kreativa näringarna på SxSW i Austin i mars. Midem är, som de flesta vet, 2015 flyttat till juni. Musikskapare, artister och företag som vill utnyttja dessa plattformar till att komma in på nya marknader eller göra showcase – kontakta oss. Kolla också vår hemsida, www.exportmusicsweden.org.

Det blir en hel del Tyskland, är det en fortsatt central exportmarknad?

– Absolut. Enligt vår senaste branschundersökning är Tyskland fortfarande nummer ett. Som en naturlig följd av Berlin Music Week, Reeperbahn Festival och Metal Dayz kör vi den 10:e oktober ett heldagsseminarium i stora salen på Nalen i Stockholm på ämnet den tyska musikmarknaden.  Vi flyger in ett gäng intressanta talare, bl a Frank Stroebele, (Eye Sound Management, tidigare Universal och Sony) som pratar om den tyska marknaden i stort, Folkert Koopmans (FKP Scorpio) och Eva Thiessen (Karsten Jahnke Konzertdirektion) om festivaler och livescenen samt jazz, Jens Prueter (Century Media) om metal, Tina Rodloff (Pool Promotion) om radioklimatet och Nina Tillberg och Pär Grindvik (Apelico) om EDM-scenen. Som en utsökt sauerkraut till bratwursten får vi även hit ett antal svenskar som nått framgång i Tyskland, även artister, som Nisse Landgren.

– Kolla hålltider på vår hemsida, eller varför inte gå på allt? Vi har laddat upp med frukost, en tysk lunch och en lika teutonisk kall till mingel och eftersnack. Som partner på detta projekt har vi Stims Promotionnämnd. Jag måste också passa på att hypa årets sista seminarium, Låtskrivare på Export, den 14 november!

Vad innebär den branschundersökning ni ryktesvis gör i december?

– Det är oerhört viktigt för oss att veta vilka territorier som är viktigast för branschen. Vi måste vara säkra på att vi definierar rätt målterritorier och inte sprider oss för tunt. Sedan tittar vi på vilka utbildningar, mässor och plattformar som är mest angelägna. Vi kommer även att göra djupintervjuer med ett antal nyckelpersoner. Allt för att få ut max effekt av vad vi gör. För oss och våra ägare, Sami, Ifpi och Stim, är en medvetenhet om var och hur ExMS ska verka mycket viktig.

Vad tycker du personligen är det mest spännande som händer på exportsidan just nu?

– Det härligaste är väl, och det har pågått en tid, att det aldrig varit en sådan bredd från musikbranschen som har en sådan anmärkningsvärd framgång samtidigt. Från låtskrivare som levererar hit efter hit och sync efter sync till spelare inom konstmusiken och jazzen som når enorma framgångar och respekt. Svensk hårdrock och EDM som säljer i allsköns format och fyller hallar på i princip alla kontinenter. Och alla olika typer av pigga förlag, bolag och management. Till detta hela techbiten kopplat till musikbranschen. Jag skulle vilja påstå att svensk musikbransch är helt unik för tillfället, men fortfarande långt från sin fulla potential.

Lars Nylin