29 september 2014

NYLIN Mässa för en mässa

MI:s Lars Nylin har varit på Bokmässan i Göteborg och lämnade som vanligt västkusten med en känsla av avundsjuka inför bokbranschen…

Just som vi stod där och kallpratade i väntan på att Nisse Hellberg skulle börja signera sin nya bok viskade min vän Pär till mig, ”du vi står i kön och stoppar nog upp den…”

Hoppsan. När jag vände mig om insåg jag att det stämde och att ordet ”nog” var en underdrift. Kön ringlade sig säkert 30 meter och 50 personer bort från bokförlaget Roos & Tegnérs monter. Först när vi smugit undan kunde Wilmer X:s gamla frontfigur börja skriva dedikationer i boken om sitt drygt 30-åriga rockliv.

Bokmässan i Göteborg är en fascinerande historia för en boknörd. Fascinerande, svettig, intresseväckande och ofta, medges, mycket krävande.

Trots det sistnämnda är jag ärligt avundsjuk på bokbranschen att de har denna samlingspunkt. De som varit med ett tag vet att musikbranschen anno dazumal – fina ord för ”skitlänge sedan” – gjorde ett antal försök till något motsvarande. Av olika skäl fungerade det inte den gången, och i en digital era är det svårt att se något liknande ens komma på förslag.

Själv tror jag att en musikmässa skulle kunna fungera alldeles utmärkt. Inte minst som det i dag finns en betydligt mer flytande gräns mellan musikutgivning, (musik)förlagsverksamhet, livescen och inte minst böcker. En mässa skulle inte minst vara ett lysande sätt att visa att det vänt uppåt igen för musikbranschen.

En krympande men alltmer fokuserad utgivning av fysiska skivor – inte minst på vinyl och i boxar/böcker – kunde vara en hörnsten.

En självklarhet är alla tjänster som uppstått i fotspåren på exempelvis Spotify och SoundCloud. Här uppstår ett ställe att förstå skillnaden mellan Spinnup och Record Union.

Ett huvudnummer kunde vara en möjlighet för de låtskrivare som vill vara offentliga att möta sina lyssnare. Idol, om det spektaklet överlevt till dess, kunde ha en audition i anslutning.

En annan hörnsten kunde vara något sorts mässversion av bokningsbolagens årliga Sweden Live.

En tredje är det som drog oss till Göteborg, böcker. Utgivningen av musikbiografier är inte fullt så svettig i dag som för ett par år sedan. Men väldigt många ur musikscenen förekommer även i andra aspekter på bokmässan.

Per Gessle intervjuades av Jan Gradvall inför en till sista plats fullsatt seminariescen. Samme Gessle pratade popquiz med nämnde Hellberg. Johan Kinde presenterade sin roman. Ken Ring var där med sin omskrivna biografi. Annika Norlin pratade texter. Stefan Sundström presenterade ny bok och sjung låtar i en trång monter.

Inte minst var Ebbot Lundberg där. Han presenterades som medverkande i Sveriges Radios julkalender och den kö som bildades till den förre Soundtrack of Our Lives-sångaren fick den till Hellbergs signering att se ut som en liten rännil i jämförelse.

Sist men inte minst, seminariebehovet tycks ständigt växa. Under 2014 har branschen sett tre-fyra nyheter i den riktningen, mest uppmärksammat troligen Way Out Wests färska seminariedel.

Möjligen är det något sådant här som FKP Scorpio planerar till Where’s The Music i Norrköping i februari 2015. Men en musikmässa av dignitet behöver troligen en stad med samma status.

Det är möjligt att Norrköping är Sveriges svar på Austin, men personligen vill jag nog se att Musikmässan 2017 – det låter väl lagom? – hålls på exakt samma ställe som den Bokmässa jag just lämnat. Göteborg och mässor, det är något särskilt med den kombinationen.

Lars Nylin