14 augusti 2014

DANIEL JOHANSSON Det var kanske inget tak…

Så här när sommaren precis är på väg att gå över till höst och saker och ting så smått börjar återgå till det ”normala”, sitter jag med närmare 300 pressmeddelanden, bevakningar och nyhetsbrev från sommaren som ska gås igenom. Även om semestern kanske innebär en liten vila från de vanliga arbetsuppgifterna, slutar jorden inte att snurra, och även den här sommaren har det fortsatt att hända spännande saker i musikbranschen. 

I början av året skrev jag en liten krönika om streamingsiffrorna för den andra halvan av förra året, och funderade om vi hade nått ett tak i tillväxten för streaming i Sverige. Jag hade nog fel, även om det kanske är för tidigt att ropa hej och hallå.

När IFPI/GLF presenterade siffrorna för det första halvåret 2014 i juli visade det sig att tillväxten återigen var på ungefär samma nivå som den varit under de nio halvårsperioderna innan andra halvåret 2013, d.v.s. en ökning med ca 40-50 miljoner kronor per halvår. Masterägare såg streamingintäkter på 392 milj. kr för första halvåret 2014, jämfört med 355 milj. kr andra halvåret 2013.

Det skulle alltså kunna vara så att det andra halvåret 2013, av olika skäl helt enkelt var ett olycksfall i arbetet.

Dessutom finns det ett par trender som kan tyda på att även en marknad som Sverige, där streamingen skulle kunna sägas ha konsoliderat och nått den stora massan, ändå kan fortsätta att se tillväxt:

1) Allt fler hushåll köper devices av typen Apple TV eller Chromecast, och det visar sig att hälften av de som köper sådana apparater också skaffar sig ett betalabonnemang för musik och film,

2) Allt fler hushåll införskaffar någon form av smart-TV med appfunktionalitet, där man måste ha Premium-abonnemang för att kunna använda musiktjänsterna,

3) Det finns fortfarande en stor och pengastark åldersgrupp som inte använder streamingtjänster i speciellt stor omfattning, d.v.s. 50+. Successivt är det troligt att en större andel av dessa kommer att skaffa sig streamingabonnemang,

4) Att ladda ned musik, både illegalt och legalt, är hopplöst ute, och de som fortfarande väljer den formen av musikkonsumtion kommer med stor sannolikhet konvertera framöver,

5) Lanseringen av Spotify Business och Enterprise bör successivt innebära ökade intäkter till masterägarna i takt med att allt fler verksamheter väljer att teckna sådana abonnemang.

Förutom detta bör vi också ta med ökade exportintäkter, siffror som ju inte finns med i IFPI/GLF´s rapportering. När allt fler marknader går över till streamingen, inte minst stora marknader som Japan och Tyskland, kommer det också innebära klart större intäkter från utlandet för svenska masterägare.

Så, jag blev helt klart glad när jag såg siffrorna där i mitten av juli, och kunde konstatera att det där ”hacket” i kurvan under slutet av 2013 verkar varit något tillfälligt. Självklart är det för tidigt att säga, men i min andra profession i livet, den som forskare, är det nästan lika fint att hitta bevis för att en teori är felaktig som det är att hitta bevis för att den är korrekt.

Daniel Johansson