11 juni 2014

4 SNABBA Rebecca Bergman / Trigger Creative Camp 2014

I maj arrangerades för sjätte året i följd musikbranschkonferensen Trigger av BoomTown i Borlänge. Årets Trigger hade dock ett nytt helt upplägg jämfört med tidigare år – och även ett nytt namn: Trigger Creative Camp, istället för tidigare Trigger Creative Conference.  Triggers projektledare Rebecca Bergman berättar.

Förklara det nya upplägget!

– Tidigare har fokus legat på den internationella musikindustrin och man har kunnat locka hit stora namn från hela världen som talare, då Trigger arrangerades i samband med Peace & Love.

– Trigger 2014 samlade den regionala musikbranschen för utveckling av band och artister, studieförbund, musikutbildningar, managers, bokare, arrangörer, producenter och låtskrivare som vill ta ytterligare steg i sin musikkarriär. Etablerade musikprofiler fanns på plats för att dela med sig av erfarenheter och kunskap, sprida inspiration och öppna möjligheter.

Årets fokus var att inspirera de som bor, lever och verkar i vår region, som vill kunna ta sin karriär inom musik till en högre nivå. Under två hektiska dygn fick nära 200 deltagare från musiklivet i Dalarna och från andra delar av Sverige möjlighet att boostas av framstående aktörer inom musikbranschen. Genom seminarier, workshops och speed dating fick deltagarna med sig tips, kontakter och redskap för att kunna ta verkliga kliv framåt. Deltagarna rörde sig mellan Maximteatern, BoomTown, Liljan och Café Peace & Love i Borlänge.

Hur gick det?

– Över förväntan. Det är en sak att möblera en mötesplats för positiv förändring och skapa en deltagarkultur som vi hoppades skulle engagera. Men det är deltagarna som bygger stämningen. Vi hade tagit fram ett manifest som både inspiratörer, deltagare och crew skulle förhålla sig till under Trigger. Det handlade bland annat om att lyssna aktivt, dela med sig av sina erfarenheter och att välja att vara skön. Vi var ju alla där av samma anledning: Passionen för musik.

– Redan under första bensträckarpausen såg vi nya konstellationer av grupper byggas. Den omedelbara konstruktiva feedbacken lät inte vänta på sig och det antecknades flitigt under seminarierna. Programmet var byggt inifrån och ut, hjärta – hjärna – cash. Vi hann avhandla allt från musik och etik till en managers roll, hur man kommer närmare fansen, hur man bör göra för att fixa gig.

Är det några särskilda inslag, höjdpunkter eller resultat som ni särskilt skulle vilja lyfta fram i årets program?

– Det var ett oerhört medvetet val att anlita Navid Modiri som värd. Navid är artisten och entreprenören som startade Sverige 3.0 – ett samtalsprojekt som krymper avstånden. Mellan talare och lyssnare. Mellan meningsmotståndare och mellan grannar. Han lyckades implementera en varm ton och uppmana till ett inkluderande aktivt deltagande vilket bidrog till att gränsen mellan inspiratörer och deltagare suddades ut. Deltagarna ställde frågor och bråkade med panelerna när de inte höll med vilket resulterade i intressanta diskussioner och nya infallsvinklar.

– Valet av inspiratörer bidrog också till att bygga magisk stämning. Tillsammans med Alf Olofsson arbetade vi hårt för att bjuda hit sköna människor i branschen som, förutom att de är ruskigt vassa på sitt arbete, kom för att de vill dela med sig och de valde att hänga kvar och fanns tillgängliga för samtal, råd och pepp även när de inte medverkade i aktiviteter. Flera av inspiratörerna vittnade om att vi hade lyckats bygga ett relevant programinnehåll, att de lärt sig mer under dessa två dygn än under 20 års erfarenhet i branschen.

– Bland årets inspiratörer fanns musikern Ane Brun, skivbolagsdirektören och managern Abbas Salehi (Fritjof & Pikkanen, Per Egland, Division of Laura Lee, m.fl.), musikern Joakim Nilsson (Movits!), PR-drottningen Ebba Lindqvist, musikern och producenten Christoffer Berg (The Knife, Depeche Mode, Hird), Elena Wolay (Jazz är farligt), förläggaren och managern Eva Karman Reinhold, bokaren Martin Elbourne (Glastonbury-festivalen) och många fler finingar.

– Som en del av Trigger öppnades dörrarna på kvällarna för alla musikälskare till Trigger Minifestival. På scen stod upcoming akter från runtom i landet – som också var deltagare på Trigger Creative Camp – och visade deltagarkompisar, inspiratörer och annan publik hur de låter när de gör det de älskar.

– Vi såg många reella utbyten ske. Speeddatingen var en hit. Det kokade av sammankopplingar i sociala medier, visitkort byttes, demos bytte händer och viktigast av allt – både deltagare och inspiratörer kände sig otroligt peppade och inspirerade att ta verkliga kliv framåt när vi skiljdes åt.

Blir det en fortsättning?

– Trigger Creative Camp är en del av projektet BoomTown Music & Business Park – en drivande kraft som samlar, koordinerar, utvecklar och stärker den regionala musikindustrin året runt. Projektet avslutas 30 september och frågan om fortsatt verksamhet ligger nu hos Näringslivskontoret och Kultur- och Fritidsenheten på Borlänge kommun som arbetar med att hitta former för driva BoomTowns verksamhetsfrågor vidare samt hitta ny långsiktig finansiering.

– Jag och hela mitt crew på BoomTown har en stark tro på den positiva kraft och framtidstro som Dalarnas musikliv står inför. Vi jobbar för fullt med att både Trigger Creative Camp och Dalecarlia Music Awards fortsätter vara årligen återkommande evenemang och forum för nätverk i musikens tecken. I dagsläget är det dock oklart exakt i vilka skepnader dessa kommer att leva vidare.

– Vi för också samtal med olika organisationer och företag som är intresserade av att vi ska arrangera Trigger på andra orter än i Borlänge. Vårt mål är att en plan för Trigger 2015 ska vara klar efter sommaren. Oavsett var eventet kommer att ske.

Claes Olson

Foto: Andeas Karlsson