9 juni 2014

DIGITALNYTT Notiser

Whaams nya widget-lösning samt Spotifys topp 25 och Spotifys fotbollsatsning inför VM. YouTube-nätverket United Screens, YouTube Music och den kinesiska streamingtjänsten Ximalaya. Det är några av ämnena i veckans Digitalnytt-krönika signerad Daniel Johansson.

Det svenska företaget Whaam som utvecklat en widget-lösning för musikbranschen meddelar att man nu har lanserat widgeten för Facebook. Bland de som använder Whaam finns t.ex. TEN Music Group, Filtr, Summerburst och andra svenska aktörer. Fredrik Nederby kommenterar: ”Med Whaam kan man nu skapa widgets för sina artister och band och sedan med några enkla klick ha allting presenterat på sin Facebook-sida. Detta innebär att alla Facebook-sidor som på något sätt presenterar musik har möjlighet att skapa ett större engagemang och incitament till likes.” Whaam har en gratis provperiod från release-datumet och under sommaren, men 1 augusti startar Premium-versionen som också kommer att inkludera andra funktioner runt omkring widgeten.

Spotify har tagit fram en topplista över de 25 största globala artisterna som är under 25 år. Avicii hamnar i topp på denna lista, och säger: ”Det har varit ett helt fantastiskt år, och att ta förstaplatsen på Spotifys 25 under 25-lista, bara några månader innan min födelsedag är ofattbart. Jag älskar verkligen det jag gör och jag är så otroligt tacksam för både mina fans och Spotify som är entusiastiska följare av min musik.” Hela listan finns på http://open.spotify.com/user/spotify/playlist/7fFtjqaPCHLyrndmzIzgik.

Spotify har också lanserat www.spotifylovesfootball.com, en webbplats med fokus på fotbolls-VM i Brasilien i sommar. Där finns intervjuer med olika fotbollsspelare och stjärnor som Wayne Rooney, David Luiz och Kaká har skapat spellistor som man kan lyssna på.

YouTube-nätverket United Screens har ingått samarbete med ett flertal musikbolag, festivaler och artister. Bland de nya finns bl.a. Mando Diao, Jenny Wilson, El Perro Del Mar, Goldenbest, Samvicious, Redline Recordings, Summerburst, Falconshield och Nikeisha Andersson. Sedan tidigare har man partners som Basshunter, B Robin, Extensive Music och Arash. Jenny Ericsson, Digital Rights Manager på United Screens, säger: ”Det känns fantastiskt roligt och viktigt att kunna hjälpa våra musikpartners att få fullständig kontroll över sina rättigheter på Youtube och i de allra flesta fallen kunna mångdubbla deras intäkter.”

Den kinesiska streamingtjänsten Ximalaya har fått motsvarande 75 miljoner kronor i riskkapital från bl.a. Kleiner Perkins och Sierra Ventures. Ximalaya skulle kunna sägas vara den kinesiska motsvarigheten till Soundcloud och verkar vara populär, det laddas upp 10 000 nya låtar varje dag till tjänsten. Totalt har tjänsten 3 miljoner låtar, vilket är en bra bit efter Soundclouds 40 miljoner, men Kleiner Perkins har ju tidigare också investerat i just Soundcloud så man verkar tro på den nya tjänsten. Twitter verkar dock inte tro på Soundcloud, i förra veckan meddelades att man avslutar de förhandlingar man suttit i under våren. Enligt Wall Street Journal skulle den föreslagna köpeskillingen varit 5 miljarder kronor, men Twitter har alltså dragit sig ur. Det går dessutom rykten om att Twitter skulle vara intresserade av att köpa Spotify.

WIN, Worldwide Independent Network, som representerar den samlade indiebranschen har reagerat starkt mot YouTubes taktik i samband med licensieringen av musik till den kommande streamingtjänsten YouTube Music. I ett officiellt uttalande står bl.a: ”At a time when independent music companies are increasing their global market share WIN has raised major concerns about YouTube’s recent policy of approaching independent labels directly with a template contract and an explicit threat that their content will be blocked on the platform if it is not signed.” Ett stort antal lokala indie-organisationer uttalar sig, t.ex. Kristoffer Rom från danska DUP: ”YouTube’s self-proclaimed role as a ’a distribution platform for original content creators and advertisers large and small’ is little more than hollow branding of a company that in reality is losing touch with the very creators and audience that have bloated the size of the platform into the stratosphere over the years.” Jag tycker fortfarande att det är jättekonstigt att YouTube ska starta en egen á la carte streaming on demand-tjänst när koncernen redan har Google Play Music som man skull kunna integrera. Kan inte någon förklara för mig? Eric Schmidt, min mailadress är daniel@musikindustrin.se.

När Apple i förra veckan lanserade det nya programmeringsspråket Swift, ringde Craig Federighi upp Dr Dre från scenen med mängder av utvecklare i publiken. Han sa: ”Hey, Doctor, you’re on speaker phone via my Mac. We all want to welcome you to Apple… new employee orientation starts at 9; and you don’t want to miss the free t-shirt.” Dr Dre´s svar var: ”I love a big audience. I want to thank everyone there for creating such amazing apps.”

Cybernormers senaste undersökning av fildelningen i Sverige visar att den fortsätter minska. Över 30 procent av respondenterna i åldern 15-24 år har aldrig laddat ned illegalt från fildelningsnätverk, en ökning med 40 procent jämfört med år 2009. Andelen som fildelar varje dag har också minskat, från 34 procent till 29 procent. Undersökningen genomfördes bland 4 000 internetanvändare i Sverige. Projektet Cybernormer finns vid Lunds Universitet.

Polska operatören T-Mobile har ingått ett samarbetsavtal med WiMP. T-Mobile kommer att erbjuda WiMP till alla sina abonnenter, med start denna månad. Det är den andra operatören som WiMP knyter upp i Polen.

Den 1 juni var det exakt 15 år sedan som Napster lanserades. I en tid när vi satt med modemuppkopplingar som gick 20-40 gånger så sakta som idag, när våra hårddiskars storlekar räknades i megabyte snarare än i gigabyte eller terabyte, när polyfona ringsignaler var det häftigaste som fanns och Jonas Birgersson fortfarande var bredbands-Jesus, kom Napster som en stor aha-upplevelse för många av oss. Det var en revolution för en hel generation, och Napster blev snabbt mycket populärt. Det var också däromkring som kriget mot den illegala fildelningen på allvar körde igång, med resultatet att Napster inom kort tvingades stänga ned. Efter en resa med många olika ägare kom Napster till slut att köpas upp av Rhapsody, och idag är Napster alltså en legal streamingtjänst som konkurrerar med Spotify. Dagens Napster satsar stort på marknader som t.ex. Sydamerika och södra Europa, så det kan mycket väl vara så att många av de som idag börjar använda Napster gör det direkt genom sin smartphone. Förmodligen har de inte den där historien med sig som nördarna från nittiotalet har. Gott så.

Lästips: Spotifyboss satsar på podd http://computersweden.idg.se/2.2683/1.564152/spotifyboss-satsar-pa-podd

Daniel Johansson