22 april 2014

TV & RADIO The Fooo Experience

Fredag 11 april gick det svenska pojkbandet The Fooo rakt in på SverigeTopplistans förstaplats med debutalbumet Off The Grid [Artist House / Sony Music]. Samtidigt med utgivningen 2 april startade bandet i samarbete med Mix Megapol på SBS Discovery Radio och Artist House Stockholm den egna radiostationen The Fooo Experience.

Bandets radiostation på radioplay.se lanserades i samband med turnéstarten i det slutsålda Annexet i Stockholm. Radiostationen The Fooo Experience, som drivs i samarbete med Mix Megapol på SBS Discovery Radio och Artist House Stockholm, innehåller utöver allt låtmaterial som finns inspelat med The Fooo även ett antal outgivna låtar. Medlemmarna i The Fooo är själva programledare och presenterar musiken.

– Det är spännande att jobba med radio nu, säger Sven Hallberg som är programchef på Mix Megapol och driver projektet på SBS Discovery Radio som distribuerar The Fooos radiostation. Framför allt utmaningen att definiera radio för en ung målgrupp, som exempelvis The Fooos fans.

– Grupper som The Fooo är precis anledningen till att det är så kul att jobba med musik. Även om Mix Megapol inte i första hand riktar sig till The Fooos fans så vet vi att deras föräldrar och kanske äldre syskon lyssnar på oss. Som Sveriges största radionätverk så är det jätteviktigt att vi är en del av det som händer i musiksverige.

Radiostationen promotas på Mix Megapol och med tävlingar på Facebook och Instagram .

– Redan halvvägs hade vi fått 50.000 reinsta. Konstaterar en nöjd Sven Hallberg.

– Det är otroligt spännande att göra en unik radiostation med det svenska pojkbandet. Vi och fansen älskar killarna och vår förhoppning är att så många som möjligt kommer upptäcka och lyssna på radiostationen på Radio Play, säger Henrik Funke redaktör på Radioplay.se.

Stationen blev snabbt den största av de drygt 100 formatstationer som finns på Radioplay.se.  90 procent lyssnar på mobilen.

Tidigare i år fick The Fooo ta emot en Grammis i kategorin Årets Innovatör.

– Det är alltid kul att testa nya saker, säger Tomas Lööw, General Manager på Artist House Stockholm. I och med det är här icke traditionella formatet att sprida sin musik påvisar The Fooo att de förtjänar sin grammis som årets innovatörer.

Radiostationen kommer att fortsätta sända under hela april samtidigt med att The Fooos debutturné pågår.

Claes Olson