10 mars 2014

MELODIFESTIVALEN Stort publikfall

Finalen av Melodifestivalen 2014 sågs av 3 301 000 tittare. 800 000 färre än förra året. Det förstärker en bild att intresset svalnat kring festivalen.

Årets festival har fått en hel del kritik för såväl själva sändningarna, inklusive låtkvalitet och programledare. Men om detta delvis känns igen från tidigare år är troligen årets tittarsiffror och antalet röstande mer oroande för de ansvariga. 3 301 000 SVT-tittare ska jämföras med 4 129 00o förra året. Även antalet som röstar i deltävlingarna har fallit, i vissa delfinaler markant.

– Jag blev väldigt förvånad över siffrorna. Vi fick inte med oss tittarna i år, och det har inte tillkommit några tittare längs vägen som det brukar göra. Analysen av vad det beror på får vi ta tag i nu, säger projektledaren Maria Ilstedt till Dagens Media.

Tittarsiffrorna kommer från mätföretaget MMS.

Lars Nylin