31 januari 2014

FÖRLAG Kobalt STIM Aggregated Rights framgångsrika på den digitala musikmarknaden

Inför årets MIDEM, som inleds på lördag och pågår 1-4 februari, meddelar Kobalt STIM Aggregated Rights AB – som i mars förra året startades av Kobalt Music Group och STIM, att man sedan mars förra året har slutit avtal med samtliga större musikbolag, inklusive iTunes, Spotify, YouTube, Google, Amazon, Napster och Vevo.

På MIDEM i Cannes 2013 offentliggjorde STIM och Kobalt en ny europeisk ”one-stop” licenslösning för multiterritoriella digitala musiktjänstleverantörer. Samarbetet har sedan starten visat sig vara både effektivt och framgångsrikt i arbetet med att snabbare och enklare implementera licensering på den digitala musikmarknaden. Idag har Kobalt STIM Aggregated Rights AB avtal med huvuddelen av aktörerna på den europeiska musikmarknaden online. Genom att teckna en enkel licens har de digitala musiktjänstleverantörerna fått paneuropeiska online-rättigheter till Kobalts hela katalog med mer än 300 000 titlar.

– Det är fantastiskt att den affärsmodell vi lanserat tillsammans med Kobalt på rekordtid har lyckats resultera i så manga viktiga avtal, säger STIM:s CEO Kenth Muldin. Det här är ett stort steg mot en gemensam europeisk marknad för musikrättigheter och STIM:s målsättning är att vara en nyckelspelare på marknaden.

– Vi är mycket nöjda att vi genom vår digitala One-Stop-Shop samt vår unika tekniska plattform så pass snabbt kan tillfredsställa marknadens behov samtidigt som vi ger våra klienter en unik öppenhet liksom betydligt snabbare tillgång till sina intäkter, säger Willard Ahdritz, Founder och CEO på Kobalt Music.

– Jag är mycket nöjd med hur snabbt, effektivt och smidigt vårt partnerskap med STIM har levererat genom en effektiv licensieringsprocess som möjliggör en omedelbar tillgång till vår musik till förmån för marknaden och konsumenter, kommenterar Tomas Ericsson, President Society Relation på Kobalt Music.

– Snabbheten och effektiviteten sätter en ny standard vilket är till förmån för de digitala tjänsterna och industrin som helhet.

Kobalt representerar idag bl.a Paul McCartney och MPL Communications, Disney Music Group, Max Martin, Dr. Luke, Dave Grohl, Lady Antebellum, Stevie Nicks, No Doubt, Ryan Tedder, Noah Shebib, Thom Yorke, Björk, The Hives, The Lumineers, Richard Ashcroft, Kelly Clarkson, Gotye, Skrillex, Herbie Hancock, Moby, Kid Cudi, Dave Stewart och Joss Stone.

Corinne Nystedt

Bilden: Willard Ahdritz, Kobalt och Tomas Ericsson (vid fototillfället  vice vd, STIM – idag Kobalt) vid offentliggörandet av Kobalt STIM Aggregated Rights på MIDEM 2013.

Länkar:

www.stim.se

www.kobaltmusic.com