19 december 2013

4 SNABBA Suzanne Rapp / BMG

I slutet av förra året utsågs Suzanne Rapp till Master New Recordings Manager med ansvar för BMG Chrysalis masterupplägg i Skandinavien. Under vinjetten 4 SNABBA berättar hon här om det gångna året och de kommande framtidsplanerna.

Sedan ett år tillbaka så har du ett väldigt speciellt uppdrag för att sitta på ett musikförlag. Berätta!

– BMG har ju senaste åren blivit mest förknippade med förlagsverksamhet, men en ökande del är också att jobba med masterrättigheter och skivutgivningar. Vi är ett team som jobbar ihop internationellt med detta, med en person på varje BMG-kontor. Vår tanke är att jobba med artister som vi tror kan åstadkomma en viss volym i försäljning, och i de flesta fall även jobbas av vårt internationella team med releaser i alla länder.

– Det vi erbjuder är en så kallad label service-modell och inte ett traditionellt skivbolagsupplägg, utan man skulle kunna se det som en slags hybrid där emellan. Vi har en helt transparant modell som börjar med att tillsammans med artist och manager göra en budget, där vi tittar på varje kostnad som är förenad med en release (allt från stylister till mekanisk royalty) och om utfallet av budgeten mot förväntade intäkter ser bra ut så går vi vidare i diskussion om kontrakt. Vi erbjuder inga förskott, utan istället finansierar vi 100 procent av den överenskomna budgeten och ger artisten en väldigt generös split på intäkter.

– En stor skillnad från traditionella skivbolag är att vi inte gör artistkontrakt där vi äger mastrar och artisten förpliktigar sig att leverera ett visst antal plattor, utan vi gör istället en licens på en master från artisten under en längre period.  Har resultatet blivit bra blir det naturligt för båda att vilja fortsätta och då gör man en ny budget och nytt avtal på nästa platta.

Du har ju tidigare erfarenhet av att arbeta internationellt på skivbolag, har du mycket användning av det nu?

– Absolut! Jag tror det har varit bland det viktigaste för detta jobb. Att ha en vana att jobba väldigt nära internationella managements och artister, och veta lite hur varje land fungerar och vad som krävs i olika marknader. Jag märker verkligen att mina år i London där jag satt med ett internationellt distributionsnätverk att ha hand om har gett mig en väldigt bra grund för detta. Sedan är det bra att ha jobbat på både litet och stort bolag innan då vi som gör detta måste ha många olika roller.  Vi ansvarar för allt från tillverkning, logistik och viss administration till marknadsföring, strategi och ser till att releasen i sin helhet blir korrekt arbetad av alla inblandade.

Är du ensam bland BMG:s internationella kontor om att budgetera streaming på intäktssidan?

– Ja, nästan. Sedan jag började här har jag haft lite som en personlig mission att upplysa mina internationella kollegor om hur vi i Sverige (och övriga Norden) konsumerar musik.  Här står streaming för cirka 70 procent och till exempel i Tyskland där vårt huvudkontor är så är det CD:n som står för 75 procent. De andra länderna kommer också att komma till dit vi är, men det kommer ta lite tid. Teknik och utbyggnad av nät är olika i alla länder, och inte minst så det tar tid att ändra konsumtionsbeteenden.. Det gjorde det ju för oss också bara för ett par år sedan, även om man lätt glömmer det ibland.

Förhoppningsvis hinner även du fira jul och nyår utanför kontoret i år. Men vad väntar er sedan närmast på BMG efter nyår?

– Nästa år börjar vi med internationella releaser i form av holländska Within Temptation och engelska stjärnskotten You Me At Six. Sedan kommer lanseringen av vår nya stjärna Samsaya, som är ett norsk/indiskt pop-under. Vi har släppt en singel här i Norden och från det har låten helt utan promohjälp själv letat sig in på radiolistan i Tyskland. Hypen i USA bara växer, så det blir en rolig resa med henne nästa år. Då är det smidigt att ha ett så bra internationellt nätverk för vi kan då själva bestämma att vi kör releasen i dessa länder simultant.

– Men först lite julledigt!

Claes Olson