3 oktober 2013

FESTIVAL Reeperbahn Festival ett nytt vitalare PopKomm

Efter att PopKomm gick i graven för två år sedan har Reeperbahn Festival i Hamburg axlat rollen som Europas viktigaste showcasefestival vid sidan av januari månads årliga Eurosonic i Groningen, Holland. I år var konferensprogrammet lika imponerande som livescenen och det finns all anledning att förvänta sig att eventets betydelse bara kommer att öka de närmaste åren.

I förra veckan samlades 350 artister och band, 3 000 musikbranschrepresentanter och en publik på totalt 28 000 personer på gatorna runt den dekadent slitna nöjesgatan Reeperbahn i Hamburg-stadsdelen St. Pauli. Det svenska inslaget var stort. Ett tjugotal band och artister fanns i år med i programmet, bl.a Shout Out Louds, Frida Hyvönen, The Majority Says och New Found Land.

Till de publikt största svenska konserterna hörde Anna von Hausswolfs konsert på parkscenen Fliegende Bauten som lockade en andäktigt lyssnande storpublik. Elliphants gig på klubben Prinzenbar fick hela den fullpackade lokalen att explodera av energivågorna och det relativt oetablerade sandviksbandet Yast vann med sin lika energifyllda spelning på rockbaren Molotow även de en publikseger. Till och med klockan fyra på lördageftermiddagen var det fullt med nyfiket folk i rörelse när Solander från Malmö spelade utomhus på den lilla utomhusscenen Paddyworld i esplanaden.

Överhuvudtaget så var såväl samtliga showcase och konserter välbesökta. Lika så seminarierna och paneldiskussionerna dagtid.

I det omfattande seminarieprogrammet tillhörde seminariet Synch & Licensing – A business in sync? med Sat Bisla från Musexpo / A&R Worldwide som moderator höjdpunkterna. Petri H Lundén från Hagenburg ledde en intensiv panel på temat Old school vs. New school. Det sämsta seminariet leds av den f.d. MTV-personligheten Steve Blame, som sedan snart tjugo år tillbaka är tv-stjärna i Tyskland. Tillsammans med en panel bestående av bl.a en högljudd, och ”coolt” öldrickande tysk independentmogul förfasar han sig över den utveckling som lett fram till att man idag inte längre kan se på folks (”idag icke-existerande”) skivsamlingar vilken musiksmak de har.

– I Sverige är det ännu värre, ojar sig independentmogulen och tar en klunk öl ur flaskan innan han fortsätter. Svenskar har ingen musik hemma längre, det fysiska formatet är stendött med undantag av några ströexemplar vinyl, ingen tjänar pengar och alla lyssnar på Spotify – där man bara får ett par euro om man spelas sådär en miljon gånger….

Atmosfären andas unken gubbkrog anno 2008 och vad diskussionen eventuellt kan ha att tillföra är dunkelt.

Reeperbahn Festivals officiella invigningstal hölls av Dave Stewart från Eurythmics, som avslöjade att han startat The First Artist Bank – en bank med särskild inriktning på artister. Dessutom berättade han att han det senaste året har vänt helt i sina åsikter om Spotify och menade nu att “as a songwriter you should worship Spotify”.

Utöver de många svenska musikbranschrepresentanter som var i Hamburg för sitt arbete med medverkande artister så var bl.a musikförlaget peermusics svenske vd Magnus Lärkeryd och Anders Johansson från Talbot & Talbot på plats för möten på festivalhögkvarteret Arcotel Onyx. I vimlet syntes Otto Wellton och Linda Öst från Kingside Studios i Gnesta samt Maria Engström med sin nuförtiden svensk/norske partner Tore Östby, som arbetar för den norska artistorganisationen GramArt. På trottoaren utanför Molotow, där Mattias Albinson från Headstomp och Magnus Bjerkert från Adrian Recordings arbetade med sandviksbandet Yasts succéspelning, hördes Roger Östman basunera ut att han lyckats sätta en synchdeal med Kee Marcello i Japan.

– För en och en halv miljon kronor! skrattade han. Så nu har jag mat på bordet nästa år också!

Bland annat med tanke på den tyska musikmarknadens storlek och betydelse behövs Reeperbahn Festival, särskilt efter PopKomms nedläggning. Med sitt omfattande liveprogram och artister som inte bara lockar nyfiken bransch, utan även en stor publik, kändes det i år faktiskt nästan som på PopKomm i Köln någon gång i mitten av nittiotalet – när det var som bäst. Ett högt betyg.

Reeperbahn Festival 2014 arrangeras 24-27 september.

Claes Olson

Bilden: Malmöbandet Solander på Reeperbahn Festivals utomhusscen Paddyworld