2 oktober 2013

DIGITALNYTT WiMP lanserar WiMP HiFi

När streaming blivit det vanligaste sättet att lyssna på musik har vissa klagat på ljudkvaliteten. Nu lanserar musiktjänsten WiMP en ny musiktjänst, WiMP HiFi, som enligt företaget innebär streaming i CD-kvalitet, ”Lossless-kvalitet”, av tjänstens 20 miljoner låtar. Men inleder också en kampanj för en återgång till albumlyssnande.

– Vi är väldigt stolta över att vara den första skandinaviska streamingtjänsten som erbjuder ljud i CD-kvalitet. Streamad musik har alltid begränsats av låg ljudkvalitet, men med WiMP HiFi levererar vi nu en förstklassig tjänst på en allt kräsnare marknad för streamad musik. Vi tror att ljud i hifi-kvalitet kommer att bli standarden för musikstreaming, precis som HD är för TV, säger Andy Chen, VD på WiMP musik.

– När du verkligen vill njuta av musik rekommenderar jag WiMP HiFi, som tillsammans med bra högtalare eller hörlurar ger en fantastisk upplevelse. Det är någonting speciellt med att streama lossless direkt till sin stereo, surfplatta eller telefon. Ljudet är av högsta kvalitet, precis som det var tänkt i studion, säger Pål Bråtelund, produktutvecklare i samma pressmeddelande.

WiMP kommer samtidigt som introduktionen av WiMP HiFi att släppa en redaktionell serie kallad High Fidelity.

– Vårt redaktionella mål är att få varje WiMP-användare att lyssna på minst ett album i sin helhet under kampanjperioden. Vi har ett par väldigt spännande artiklar på gång och det kommer också att finnas några kommentarer från artister inspelade i tjänsten. Innehållet passar perfekt in på vår uppdaterade blogg och tillåter oss att integrera både artiklar och video på ett sätt som gör det enkelt för våra användare att ta del av, säger Karin Moberg, redaktionschef WiMP Sverige.

WiMP HiFi kommer att kosta 199 kronor i månaden.

Lars Nylin