27 september 2013

DIGITALNYTT Notiser

Digitalnytt med nytt om bland annat WiMP, Edjing och plussiffror i Frankrike.

WiMP har ingått ett samarbete med hotellkedjan Thon Hotels, som innebär att tjänsten kommer finnas tillgänglig för alla gäster gratis. När hotellgäster checkar in får de en voucher som gör att de kan använda tjänsten under hela tiden de bor på hotellet. Andy Chen, ny VD för WiMP Music, säger i ett pressmeddelande: ”We’re only seeing the tip of the ice-berg for streaming music as a professional service. Thon Hotels is among the pioneers and early adopters in recognizing the advantages of tailoring music to enhance customers’ retail experience. We believe more and more business will see the value of our Professional service in the future.”

TasteMakerX, tjänsten som kombinerar gaming och musik, har just lanserat en ny version av sin webbplats. Den är rejält ombyggd och TasteMakerX beskriver själva den nya uppdateringen som en ”nystart” för tjänsten.

På fyra dagar lyckades iTunes Radio locka till sig över 11 miljoner unika användare, rapporterar Apple. Det måste betraktas som en smärre succé om man tittar på hur många unika användare andra streamingtjänster har, som t.ex. Spotify med 24 miljoner användare, varav 6 miljoner betalande.

Spotify har för övrigt lanserat sitt nya projekt Landmark, som är en form av dokumentärer för några av de största musikhändelserna i historien. Spotify producerar själva materialet, denna gång med hjälp av musikjournalisten Alan Light. Den första dokumentären heter ”The Real Story of Nirvana´s In Utero” och finns tillgänglig på www.spotify-landmark.com. Spotify meddelar också att man släppt tjänsten i fyra nya länder, Grekland, Taiwan, Turkiet och Argentina.

Musikintäkterna gick för första gången på mycket länge upp i Frankrike under det första halvåret, med sex procent, framför allt på grund av att antalet betalande streamingprenumeranter ökat kraftigt. Samtidigt har den mindre omtyckta tjänsten www.myfreemp3.eu, med en omfattande katalog som både kan strömmas och laddas ned, blivit allt mer populär i landet. Man kan tänka sig att någon form av aktion planeras mot tjänsten, som verkar ha sitt ursprung i Litauen.

SourceAudio har fått motsvarande ca 10 miljoner kronor i riskkapital från Emerson Investment Group. SourceAudio vill skapa en tjänst för ”licensing exchange” mellan olika former av aktörer, t.ex. mellan låtskrivare och producenter. Målet är att driva en tjänst som ska vara ungefär lika enkel att använda som iTunes.

Bang & Olufsen och danska Mew har ingått ett samarbete som innebar releasen av den nya mobilappen Sensory Spaces den 25 september. Via appen släpper Mew en ny låt, Making Friends, som till en början enbart ska finnas på appen. Det är dock fansen som ”låser upp” låten, genom att gå runt i appen och identifiera olika delar av den så att låten successivt blir upplåst.

Moodsnap har lanserat vad de kallar ”världens första app för bildbaserad musikstreaming”. Musiken kan endast bli vald genom att man klickar på en bild som ska vara representativ för låten. Baserat på vilka låtar man väljer att ”gilla”, respektive inte gilla, hittar Moodsnap ett mönster i vilken sorts musik man tycker om. Än så länge finns Moodsnap bara för iOS tillsammans med Spotify Premium.

Aggregatören Routenote har lanserat en ny version av sin distributionsplattform. Routenote distribuerar nu också mot Google Play, Rdio, Xbox Music och Deezer, förutom de vanligaste övriga tjänsterna.

DJ-appen Edjing, som gör det möjligt för användare att använda sin smartphone som en plattform för DJ-ande, har fått närmare 20 miljoner kronor i kapital från bl.a. Deezers grundare Daniel Marhely, som också är aktiv i företagets Advisory Board. Enligt Edjing är de redan på break-even för gratisappen, som dock tar betalt för funktioner inne i själva appen. Appen, som bl.a. finns för iOS, Android och Windows Mobile, hämtar musiken dels från det lokala biblioteket, men också från SoundCloud och Deezer.

Audiam meddelar att man har integrerat SoundCloud och Twitter, för att underlätta monetiseringen av videos uppladdade på YouTube. Jeff Price från Audiam beskriver det lite lätt utopiskt på följande sätt: ”Now artists can go to Audiam, import tracks from SoundCloud, get a list of YouTube videos with their music in them, make money, click Tweet, and make more money.”

Set.fm har fått ytterligare ca 10 miljoner kronor i tillskott i kassan, av Golden Venture Partners. Set.fm är en tjänst som ska underlätta för artister att utöka intäktsströmmarna från livekonserter, genom att bl.a. kunna spela in och sälja inspelningar online.

Daniel Johansson