21 mars 2013

4 SNABBA Bart Omlo / Trigger

Inför årets upplaga av Trigger Creative Conference, som arrangeras i utökat samarbete med Peace & Love, har Bart Omlo fått rollen som  Creative Manager. Tidigare års konferensbesökare har kanske kommit i kontakt med honom i rollen som projektledare, men för många är han ändå ett nytt ansikte. Musikindustrin bad honom profilera sig och den nya Trigger-satsningen under vinjetten 4 SNABBA.

Berätta lite om dig själv!

– Jag heter Bart Omlo, är 38 år gammal och född i Nederländerna. 2010 flyttade jag till Sverige och bor nu i Falun. Jag jobbar som VD i HintTech AB och är även delägare i Distrong AB, ett svenskt digitalt distributionsbolag. Jag spelar lite gitarr, är sångare och har spelar lite eufonium och piano. Jag gillar alla musikstilar, men mest rockmusik.

Du har varit involverad i Trigger även tidigare år. Vad har du gjort och vad tycker du är styrkan med konferensen?

– Jag har varit med på Trigger som projektledare sedan 2011. Under 2011 och 2012 har jag hjälpt till att bygga en professionell organisationsstruktur och fokuserat på professionalisering av konferensen. Trigger Creative Conference har ett jättebra internationellt varumärke och uppskattas mest för att det är en konferens med innehåll utan säljfokus. Kombinationen med Peace & Love och de intima upplägg bidrar till att konferensen kan skapa rätt förutsättningar för deltagarna att lära, diskutera, göra affärer och ha roligt tillsammans.

Hur kommer Trigger 2013 att fungera och se ut jämfört med tidigare år?

– Trigger 2013 fokuserar mer på svenska branschen. Första dagen har ett internationellt program med presentationer och paneler som tar upp det händer i världen och kan vara intressant för den svenska branschen. Andra dag är mer svenskorienterad och handlar om vart vi tar svenska branschen och svenska exempel som vi diskutera med våra internationella besökare. Utökat samarbete med Peace & Love och några livegig med BoomTowns band under konferensen ska se till att det blir ett roligt och energetiskt evenemang. Jag hoppas att den svenska branschen ser värdet och kommer till Trigger för att diskutera framtiden!

Vad ser du personligen mest fram emot i år?

– Jag hoppas att konferensen kan locka det svenska musikfolket till Borlänge. När vi har många deltagare, med god känsla, öppna diskussioner och bra väder, så kommer Trigger 2013 att innebära två fantastiska dagar som lägger grunden för en långsiktigt sommartradition innan man drar iväg på semester.

– Fast ärligt talat så ser jag kanske mest fram emot Queens of the Stone Age på Peace & Love! avslutar Bart med ett varmt skratt.

Claes Olson