Nyheter 14 mars 2013

SKIVBOLAG Anna Wihlke först ut på nya Spinnup

15 februari släpptes den London-baserade singer-songwritern Anna Wihlkes debut-EP Lap Girl på Spinnup, Universal Musics nya digitala tjänst. Med EP:n blev hon den första artisten att lanseras genom Spinnup, som är skapat av Universal Music i Sverige tillsammans med digitalbyrån Oakwood samt X5 Music som utvecklat distributionsplattformen. 

Den här månaden lanseras Spinnup publikt som ett enkelt sätt för oetablerade och okontrakterade artister att distribuera och sälja sin musik digitalt. Man laddar upp sina låtar och betalar för distributionen av en singel (pris 9.99 euro/år), en EP (19.99 euro/år) eller ett album (39.99 euro/år). Spinnup distribuerar bland annat till Spotify, iTunes och WiMP. Som artist i tjänsten behåller man alla rättigheter till musiken och får 100 procent i royalty.

Artisterna i Spinnup har tillgång till ett team av Spinnup-scouter som söker nya talanger. De lyssnar på musiken i tjänsten och ger feedback samt en möjlighet för artisterna att bli upptäckta. I Spinnup skapar man en artistprofil, och de artister som blir upptäckta av Spinnups scouter kan få hjälp med marknadsföring och promotion. Tanken är naturligtvis att Spinnups artister ska ges möjligheten att bli kontrakterade av Universal Music.

– Att hela tiden testa nya infallsvinklar på hur musik skapas, marknadsförs, distribueras och slutligen konsumeras har varit Universal Musics ledstjärna under de senaste fem åren, menar Per Sundin, vd Universal Music. Spinnup är en fantastisk plattform som möjliggör att osignade artister kan nå ut, bli distribuerade och upptäckta av en större publik, i Sverige och i världen.

Anna Wihlke kallar år 2013 för ”Lucky Thirteen”. Utöver lanseringen av Lap Girl har hon på uppdrag av modeprofilen Nik Thakkar och One Directions musikvideoregissör Elliot Morgan medverkat i Nordic Poetrys vårkampanj och debutfilm samt blivit utnämnd till en av Londons mest inflytelsefulla artister av det populärkulturella magasinet Hunger.

– Det är viktigt att hålla utkik efter nya talanger, säger Charlotta Streiffert, Strategic Partner Manager på Universal Music och projektledare för Spinnup.

– Spinnup skapar rätt förutsättningar för detta och blir dessutom ett bra verktyg för oss att upptäcka morgondagens artister.

Claes Olson

Länk:

www.spinnup.com