31 januari 2013

DIGITALNYTT Notiser

Musikindustrins Digitalnytt-redaktör Daniel Johansson är tillbaka igen och levererar som vanligt flera intressanta nyheter och notiser från den digitala musikvärlden.

Aspiro har genom dotterbolaget WiMP Music utvidgat sitt avtal gällande distribution av musiktjänsten WiMP med Telenor i Norge. Förutom att Telenor blir en återförsäljare av WiMP innebär avtalet också att WiMP inkluderas i vissa abonnemang. Avtalet startar direkt och innebär en minimumsomsättning för Aspiro om cirka 30 miljoner svenska kronor över 24 månader. ”WiMP har haft en mycket stark tillväxt i Norge under de senaste åren, både i egen kanal och genom vårt avtal med Telenorägda Canal Digital. Detta nya avtal kommer att bidra till att utvecklingen fortsätter och att WiMP kommer att ta ytterligare marknadsandelar i Norge. Även om den norska marknaden redan är vår starkaste finns det stor möjlighet att växa ytterligare, vilket vi kommer att göra under 2013 och framåt,”säger Aspiros vd Peter Tonstad.

ReverbNation fortsätter växa som verktyg för artister att jobba online. Senaste uppdateringen visar att man har 2,5 miljoner medlemmar registrerade, som har laddat upp ca 15 miljoner låtar. Över 5 miljoner konserter har registrerats genom tjänsten, och ökningen gör att ReverbNation har fått flytta till nya lokaler och anställt 25 nya personer under år 2012.

Soundrop lanserade i veckan lyssningsrum för artistsidor på Facebook. Lyssningsrummen fungerar på samma sätt som appen i Spotify, och kan också synka mellan varandra. I ett pressmeddelande säger det norska företaget: ”A Soundrop room embedded on Facebook is the exact same room found in the popular Soundrop app on Spotify. Voting, chatting and playback is all synchronized in real-time.”

Med den senaste lanseringen i länder som Algeriet, Saudiarabien, Marocko och Irak, finns Deeer nu tillgängligt i 182 länder. Streamingtjänsten har 26 miljoner aktiva användare, varav 3 miljoner har Premium-abonnemang.

Nyligen lanserades Livestage TV, på www.livestagetv.com. Webbplatsen sänder livemusik och program med programledaren David Arkhult som intervjuar artister och musikprofiler. Arkhult säger i ett pressmeddelande: ”Nya Livestage TV är fräschare, renare och mer internationell. Vi har också breddat vår inriktning så att vi i framtiden kommer att bevaka hela det populärkulturella spektret som till exempel film, tv, podcasts, humor och media. Det är dock fortfarande musiken som står i centrum och det kommer fortsätta att vara så för en lång tid framöver.”

Antipiratorganisationen som arbetar med three strikes i Frankrike meddelar att under år 2012 skickades över 613 000 första varningar ut, närmare 55 000 andra varningar, och 305 personer fick en tredje varning där fallen gick vidare juridiskt. Trots en budgetsänkning med 25 procent planerar man att intensifiera arbetet under 2013, målet är att skicka ut över 1 miljon varningar under året.

ReDigi, tjänsten där kunder kan sälja sina ”begagnade” digitala musikfiler, planerar att lansera tjänsten på den europeiska marknaden. I samband med det kommer man också utöka funktionaliteten med försäljning av ”begagnade” e-böcker.

Data från företaget Qwaya visar att över 75 procent av jordens befolkning nu har en mobiltelefon, och att 57 procent av alla som använder Facebook, gör det via mobilen. Den mobila användningen av Facebook ökade med 67 procent under 2012, jämfört med året innan.

Det blir allt viktigare för streamingtjänster att få till bra avtal med stora operatörer, som bundlar tjänsten med sina övriga erbjudanden. Nu senast meddelade Spotify och Orange att man ingått ett samarbetsavtal som gäller den schweiziska marknaden. Specifikt kommer Spotify att följa med erbjudanden till kunder som är under 27 år gamla. Sedan tidigare har Spotify avtal med ett flertal andra operatörer, förutom Telia också Virgin Media i Storbritannien, Yoigo i Spanien, SFR i Frankrike och Deutsche Telecom i Tyskland.

MusicMetrics har nu integrerat Spotify-statistik i sina analyser. Kunder kan nu jämföra Spotify-användningen med statistik från Facebook, Twitter och andra sociala medier.

Fler uppgifter avslöjas kring det tänkta varningssystem som planeras att införas i USA mot internetanvändare som gör intrång i upphovsrätten. I detta fall är det ett förslag som tagits fram av operatören Verizon. Förslaget är att en användare ska kunna få sex varningar, innan internetuppkopplingen begränsas under en kortare period, under några dagar. Ytterligare varningar ska kunna delas ut, men inga starkare sanktioner. Ett sådant varningssystem skulle därmed bli klart ”mildare” än vad som tidigare förespråkats när systemet diskuterats. Huruvida modellen verkligen kommer att införas eller inte återstår att se.

Nyligen släppte analysfirman Next Big Sound sin rapport 2012 State of Online Music, som baserat på den data företaget samlat in under året analyserar den generella utvecklingen online. Totalt baserar man analysen på över 100 miljarder ”plays” på tjänster som YouTube, Vimeo, VEVO, SoundCloud, Radio, Last.fm och många fler. En intressant utveckling var bl.a. att antalet YouTube Channel views, d.v.s. visningar av videokanaler, minskade med 17 procent jämfört med år 2011. Lyssning på SoundCloud tripplades under året, och gjorde tjänsten till en av de stora vinnarna, ur ett användningsperspektiv. Mer siffror finns på www.nextbigsound.com/industryreport/2012.

Rdio kommer att lansera Freemium-abonnemang i 15 av de 17 länder där tjänsten finns tillgänglig, däribland Sverige. Gratisabonnemanget är begränsat till sex månader.

Aggregatören CD Baby offentliggjorde nyligen att man distribuerat 250 miljoner dollar till musikägare sedan starten. I början av 2013 såldes CD Babys ägare AVL Digital Group till Stephen Capital Partners.

Daniel Johansson