9 januari 2013

4 SNABBA med Johannes Sjöberg, ny Head of Strategic Marketing på Universal

Johannes Sjöberg inledde sin branschbana på Warner på 1990-talet. Efter sejourer hos flera majors – och därefter som konsult åt skivbolag och bokförlag – har han senast ansvarat för Universals klassiska utgivning. Han blir nu Head of Strategic Marketing på samma bolag. MI ringde för en 4 SNABBA.

Vad går din nya roll ut på?

– Min titel blir ”Head of USM” vilket i klartext och avkodat betyder att jag blir ansvarig chef för Universal Strategic marketing.  Det innefattar hela katalogen såväl svenskt som utländskt, digitalt som fysiskt. Det är ju inget tvekan om vad branschens fokus i allmänhet, och Universal Musics i synnerhet, ligger på. Så mitt uppdrag kommer till stor del att handla om hur vi hanterar vår katalog digitalt. Samtidigt som jag säger det har många av de specialprojekt jag varit inblandade i de senaste åren som egen företagare också varit en orsak till att jag blev erbjuden den här tjänsten. Kläcka nya idéer. Och vara utförande.

Vad har du på gång nu i starten?

– Massor. Appar, kampanjer, nya svenska album,  TV-projekt och lite annat smått och gott. Men det som kommer absolut närmast inpå, redan i morgon torsdag faktiskt, är något jag drog igång förra året då jag arbetade som ansvarig för klassisk musik här på Universal; en klassisk ”klubb-spelning” på O-baren i Stockholm med Daniel Hope och Luduvico Einaudi. Det kan bli kul. Alla är välkomna. 40 pix i dörren.

Efter starten på Warner har du varit på olika skivbolag, eller pysslat med musikprodukter, men även jobbat med böcker. Vilka är de största skillnaderna musik/litteratur-utgivning?

– Det stämmer, jag har arbetat med alla stora bokförlag och de har helt klart en spännande tid framför sig. Men det är inte så jättestor skillnad faktiskt kring utgivningen. Distributionen skiljer sig men mekanismerna är detsamma. Jag kan tycka det finns något romantiskt över ”långsamhetens konst” som ibland präglar bokförlagen. Då menar jag inte på marknad. Utan att författarna kan få ta tid på sig. Att det kan löna sig på sikt.

– Den stora frågan förlagen brottas med är om det digitala kan och kommer ersätta känslan av att hålla i en bok. Framförallt vad gäller skönlitteraturen. Stora fina fotoböcker är kanske inte lika utsatta, men problemet blir när skönlitteraturen inte säljer ur butik för att man beställer på nätet, lyssnar digitalt, eller läser digitalt. Då blir det svårt för bokhandlarna att hålla sidosortimentet. Lite som med Pop-CD och klassisk CD. Den klassiska CD:n, som ju har en publik som fortfarande köper CD-skivor, ”åker med i fallet” när popplattor delvis, eller snudd på helt, konsumeras digitalt.

Vad tycker du rent generellt är det mest spännande som händer i branschen just nu?

– Att alla ögon är riktade mot Sverige. En känsla av att mycket av det som händer här nu kommer påverka långt utanför våra gränser.

Lars Nylin