13 november 2012

DIGITALNYTT Svenska Cazzette lanseras av Spotify

Den svenska elektroduon Cazzette blir det första bandet som lanseras unikt av Spotify. Debutsingeln Beam Me Up släpptes på tisdagen.

Cazzette, bestående av Sebastian Furrer och Alexander Björklund, bildades sommaren 2011, och har gjort remixar av bl.a. Avicii’s Sweet Dreams, och Swedish House Mafia’s Save the World men också Adeles Set Fire to the Rain och Jay-Z and Kanye Wests N***** in Paris.

Houseprofiler som David Guetta, Tiësto, Thomas Goldi och Martin Solveig är bara några som uppmärksammat svenskarna, som tillbringade 2012 med att spela på några av de största scenerna i genren, som Ultra, Tomorrowland, Creamfields, och Beyond Wonderland.

Nu är Cazzette aktuella med “eject” – ett debutalbum med helt eget material – som lanseras globalt bara på Spotify. Genom en Spotify-app, kan fans av duon lyssna på låtar, spellistor, titta på video och följa med i deras sociala-kanaler.

“Spotify är en stark marknadsföringsplattform för artister, oavsett om de är debutanter eller redan etablerade” säger Steve Savoca, Head of Content på Spotify. “Vi jobbar tillsammans med artister för att hjälp dem att nå vår publik genom innovativa marknadsföringskanaler och socialt engagemang”, fortsätter pressmeddelandet.

Under tisdagen släppttes debutsingeln Beam Me Up, och det första av tre musiksläppen kommer att finnas tillgängligt för fans. Allt material kommer att marknadsföras brett över hela Spotifys plattform, genom tredjepartsmedia, i Spotify och artistens sociala kanaler – men även på plats på duons spelningar. Resterande material kommer att lanseras i december och början på 2013.

“Vi är otroligt glada över att lansera tillsammans med Spotify och nå ut till musikfans världen över”, kommenterar Cazzette. “När vi delar vår musik genom länkar på Spotify kan vi följa hur våra fans lyssnar och sprider musiken vidare till sina vänner”

Cazzette har i dagsläget inte kontrakt med något skivbolag, allt sköts av Ash Pournouri från At Night Management, som tidigare legat bakom succélanseringen av Avicii.

“Spotify är en fantastisk plattform som bygger på dagens musikkonsumtion, därför perfekt att lansera en artist på idag,Genom sin möjlighet till social integration, kan vi skapa ett organiskt buzz som snabbt kan bli viralt”, säger Pournouri. “

Lars Nylin


Länk till DN:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/varumarket-som-ska-ta-over-varlden

Länk till Wall Street Journal:
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323894704578105334257930740.html?KEYWORDS=SPOTIFY