11 oktober 2012

ARTIST IAMX i lyckad Pledge Music-kampanj

Genom en exceptionellt framgångsrikt kampanj på Pledge Music har den engelska artisten Chris Corner till sitt femte albumprojekt med IAMX med hjälp av hittills 1 357 fans lyckades täcka inte mindre 421 procent av den planerade budgeten för inspelningen av albumet, en dvd, promotionarbete samt såväl en större Europa-turné som IAMX:s första stora USA-turné på mer än fem år. Redan efter en timme på pledgemusic.com var budgeten 100 procent täckt.

IAMX:s Pledge Music-kampanj sjösattes i början av förra veckan, måndag 1 oktober. Även om framgången med just detta projekt är unik, så visar det ändå på nya möjligheter för olika typer av independentartister att arbeta ekonomiskt oberoende. De fans som bidrar till kampanjen kan med belopp på mellan 10 euro (för albumet som download) till 5 000 euro (Chris Corner regisserar en video åt personens band eller projekt) förhandsteckna sig för bl.a albumet i olika versioner, signerade affischer, konsertbiljetter, meet & greet, instrument och en middag tillsammans med IAMX. 5 procent av överskottet på de insamlade pengarna från kampanjen på Pledge Music går till ett välgörande ändamål.

IAMX:s ännu så länge icke namngivna kommande femte soloalbum släpps i början av nästa år.

I Sverige, där IAMX i somras medverkade på Siesta! i Hässleholm, drivs Pledge Music sedan drygt en månad tillbaka av Carl-Marcus Gidlöf och Ömer Akay på Despotz Music.

Claes Olson